۱۴۰۳ شهریور ۲۴, شنبه

تأیید حکم اعدام شش زندانی در دیوان عالی کشور

 دیوان عالی کشور حکم اعدام شش زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد را تأیید کرده است. این در حالیست که جمهوری اسلامی روند اجرای احکام اعدام را در هفته‌های اخیر سرعت بخشیده است.


 شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد، پس از محاکمه مجدد، هر یک از این زندانیان را در یک پرونده مشترک از بابت اتهام «بغی» به اعدام محکوم کرد. اتهام این افراد «بغی از طریق عضویت در گروه سلفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران» اعلام شده است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این زندانیان سیاسی درباره تأیید حکم اعدام آنها به «هرانا» گفته که حکم اعدام این زندانیان توسط شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور تأیید شده است. «هرانا» افزوده که در سال ۱۳۹۸، شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی محمود داوود آبادی، مالک علی فدایی نسب، فرهاد شاکری، عیسی عیدمحمدی، عبدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمن گرگیج و تاج محمد خرمالی را از بابت به اعدام محکوم کرد.

نهایتا احکام اعدام این شش زندانی توسط شعبه۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی نقض و پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده شد. اوایل امرداد ۱۴۰۲، شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی احمدیان سلامی پس از محاکمه مجدد، احکام اعدام این زندانیان را صادر کرد. پس از صدور احکام اعدام، پرونده آنها جهت بررسی مجدد به شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور ارجاع شده بود.

«هرانا» پیشتر نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود «این پرونده با ایرادات اساسی مواجه است و در آن ادله کافی جهت محکوم کردن این شهروندان به اتهامات انتسابی وجود ندارد. استفاده از اسپری فلفل در مقعد یکی از این زندانیان، از نمونه شکنجه‌های اعمال شده بر این آنها به شمار می‌آید. شکنجه‌هایی که آثار آن پس از سالها همچنان بر جسم آنان باقی مانده است.» دستگاه قضایی روند اعدام‌ها در هفته‌های گذشته را سرعت داده است. حکم اعدام رضا رسایی شهروند بازداشت شده در اعتراضات جنبش ملّی ۱۴۰۱ روز سه‌شنبه ۱۶ امرداد ۱۴۰۳ در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اجرا شد 

هیچ نظری موجود نیست:

دو سال پس از مهسا؛ جنبش ملی زن زندگی آزادی همچنان پا برجاست

دو سال پیش در چنین روزهایی دختر جوان ۲۲ ساله‌ای که مورد ضرب و جرح مأموران گشت ارشاد قرار گرفته بود در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «کسری» ت...