حكومت اسلامی ایران سبعانه دو جوان 27 و 28 ساله را امروز در زندان اصفهان اعدام كرد. عبدالله و محمد فتحی ٬ به اتهام محاربه اعدام شدند. در اینجا متن شكایت عبدالله فتحی در مورد شكنجه هایی كه او را وادار به اعتراف علیه خود نموده را به اطلاع عموم میرسانیم . همچنین در ادامه متن نامه مادر این دو جوان به مقامات حكومت اسلامی را مشاهده می كنید كه در آن در باره بیماری فرزندانش حرف میزند و خواهان لغو حكم اعدام آنها است. كمیته بین المللی علیه اعدام اسناد دیگرو پرونده هاي پزشکي اين دوجوان را در اختیار دارد كه در صورت لزوم در اختیار نهادها و مراجعي که احتياج داشته باشند٬ قرار میدهد.
كمیته بین المللی علیه اعدام
17 ماه مه 2011-05-17
نامه اول : شكایت نامه عبدالله فتحی است.
باسمه تعالی
دادگاه انتظامی قضات اصفهان تاریخ: 12/12/1389
با سلام واحترام اینجانب عبداله فتحی شورباریکی فرزند بیژن به شماره شناسنامه 990 صادره ازآبادان متولد 1363 به شماره ملی
شکایت خود را نسبت به اشخاص ذیل:
الف: ریاست محترم شعبه چهار دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان آقای قاضی مقضی
ب: آقای قاضی محمد رضا حبیبی معاون دادستان اصفهان
ج: آقای نجفی بازپرس شعبه دهم اصفهان
با توجه به اشکالات، شکایات وایرادات مطرح شده در نامه شماره 1مورخه 16/11/1389 و پیوستهای نامه شماره 2 مورخه 19/11/1389 و حکم صادره، که طی 21 برگ به پیوست می باشند و منشور حقوق متهم در دادسرا را اعلام می دارم.
منشور حقوق متهم در دادسرا به قرار ذیل است:
کشف و تعقیب جرم و انجام تحقیقات و بازداشت متهم باید مطابق مقررات قانون باشد.
تحقیق با شکنجه ی متهم به هر نحو ممنوع است و اقاریر به دست آمده از طریق شکنجه فاقد ارزش شرعی و قضایی است.
بازداشت قانونی متهم صرفا در زندان صورت می گیرد نه درکلانتری ها یا سایرامکان.
اگر تحقیق از متهم پس از بازداشت او ضرورت داشته باشد صرفا در زندان و با رعایت تشریفات مربوط و به دستور قاضی صورت می گیرد نه در اماکن دیگر،قرار دادن متهم در اختیارضابطان جهت تکمیل تحقیقات در کلانتری ها و ... فاقد مجوز قانونی است. خانواده متهم باید از سرنوشت او مطلع شوند. سکوت وعدم پاسخ به پرسش بازجویان یا مقام قضایی حق متهم است- داشتن وکیل و دسترسی به وکیل به انتخاب متهم از حقوق اولیه اوست.اظهار یا اقرار یک متهم دلیل بر توجه اتهام نسبت به دیگری نیست و صرف اقرارمتهم نسبت به شخص ثالث مجوز احضار،جلب یا تفهیم اتهام نیست.
صفحه 1
دادگاه محترم
به صراحت اعلام می نمایم که تمامی اعمال صورت گرفته توسط دادستانی و بازپرس و ضابطین در مورد من بر خلاف منشور فوق بوده است.
ریاست محترم:
اهمیت قضاوت و داوری در اسلام دارای ویژگی های بسیاری می باشد،که بعضی از آن آیات و روایات در مورد قضاوت و قاضی به قرار ذیل است:
دو نفر به شکلی عجیب و ناگهانی نزد داود نبی(ع) می آیند به گونه ای که آن حضرت نگران و هراسان می شود. آنان به داود می گویند نگران و هراسان نباش، ما دو برادر هستیم و با هم دعوا داریم. یکی از ما بر دیگری تجاوز کرده است و نزد تو آمده ایم تا بین ما قضاوت و داوری کنی، اما از تو می خواهیم که به حق داوری کنی و از حقیقت دور نشوی و ما را به راه راست هدایت کنی.یکی از آن دو گفت که این برادر من نود و نه میش دارد و من یک میش. او که در زبان و سخن قوی تر از من است می خواهد یک میش مرا هم بگیرد و به میش های خود بیفزاید.داود(ع) گفت او قطعا به تو ستم کرده که می خواهد میش تو را بر میش های خود بیفزاید و در واقع بسیاری از افرادی که شریک هم اند به یکدیگر ستم می کنند که البته مومنان و صالحان، که بسیار اندکند، مستثنا هستند.اما داود متوجه می شود که خداوند او را آزمایش کرده و از این آزمایش سربلند بیرون نیامده است. او استغفار کرده از خداوند آمرزش خواست و صورت بر زمین گذاشته و توبه کرد.این ماجرا در قرآن مجید در آیات ۲۱ تا ۲۴ از سورۀ (ص) آمده است. در ادامه این آیات آمده است که: «ای داود، ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] قرار دادیم؛ پس میان مردم به حق داوری کن، و زنهار از هوا و هوس پیروی مکن که تو را از راه خدا به در کند»(ص/۲۶).
صاحب تفسیر المیزان در تفسیر آیات فوق حدیثی را از امام رضا(ع) آورده است. در این حدیث آمده است که در ذهن داود خطور کرد که آیا کسی داناتر از او هم وجود دارد. خداوند خواست او را آزمایش کند پس دو فرشته را به صورت دو خصم فرستاد. خطای بزرگ داود این بود که قبل از اینکه سخن طرف مقابل را بشنود و قبل از اینکه از شاکی بینه و شاهد بخواهد حکم به سود یک طرف کرد.
صفحه 2
داود در قضاوت و داوری شتاب کرده و باید به پیشگاه خداوند به خاک بیفتد و توبه کند. این اهمیت قضاوت و داوری را نشان می دهد. در آیه بعد آمده است که هدف مهم و اساسی خداوند از اینکه داود را جانشین خود در روی زمین قرار داده این است که در میان مردم به حق و عدالت داوری کند و از هوای نفس خود پیروی نکند.در آیه دیگری از قرآن مجید خطاب به پیامبر(ص) آمده است که اگر یهودیان برای قضاوت و داوری نزد تو آمدند می توانی از داوری پرهیز کنی اما اگر داوری و قضاوت کردی باید به عدل و داد قضاوت کنی(مائده/۴۲).
کار قضاوت کاری بسیار حساس است و به همین جهت در روایات به صورتی عجیب در این باره سخن رفته است. پیامبر اسلام(ص) می فرماید: «هر که کار قضاوت به او واگذار شود، بدون کارد سر بریده شده است. عرض شد: ای رسول خدا، منظور از سر بریدن چیست؟ فرمود: آتش دوزخ»(مستدرک الوسائل، ج۱۷، ص۲۴۳).
آن حضرت می فرماید: «در روز قیامت قاضی دادگر را می آورند و چنان حساب سختی از او کشیده می شود، که آرزو می کند کاش حتی درباره یک خرما میان دو نفر داوری نکرده بود»(کنز العمال، ح۱۴۹۸۸).
امام صادق(ع) می فرماید: «قاضیان چهار گروهند: سه گروه در آتشند و یک گروه در بهشت. انسانی که دانسته حکم ناحق صادر کند، این قاضی در آتش است. انسانی که ندانسته حکم ناحق دهد، این نیز در آتش است. انسانی که ندانسته حکم درست و حق صادر کند، این هم در آتش است. انسانی که دانسته حکم حق و درست صادر کند تنها او در بهشت است»(الکافی، ج۷، ص۴۰۷).
همچنین آن حضرت می فرماید: «کودکان مکتبی دستخط های خود را در مقابل امیر المونین(ع) قرار دادند تا بهترین آنها را انتخاب کند؛ حضرت فرمود: هان! این یک داوری است! و ظلم در این باره مانند ظلم در قضاوت است…»(وسائل الشیعه، ج۱۸، ص۵۸۲).
در روایات آمده است که قاضی نباید در حال خستگی و ناراحتی و عصبانیت و گرسنگی و تشنگی و خواب آلودگی قضاوت کند (الکافی، ج۷، ص۴۱۳؛ مسترک الوسائل، ج۱۷، ص۳۴۹).
به هر حال همه این روایات و آیات اهمیت قضاوت و داوری در اسلام را نشان می دهد. کسی که به راحتی و بدون تامل کافی و بدون شرایط مناسب داوری، قضاوت می کند از تقوای الهی دور است. همان طور که گذشت خداوند به داود می فرماید که ما این مقام و جایگاهی که به تو داده ایم برای این است که به حق بین مردم داوری کنی و نه با هوای نفس خود. پس تنها داوری و قضاوت درست و عادلانه نشانه و علامت پارسایی افراد است.
صفحه 3
ریاست محترم:
با توجه به آیات و روایات فوق و نام دادگاه که وجه اسلامی آن باید بر اساس این مشخصات باشد،چگونه می تواند فقط در 2 ساعت و بدون استفاده از گزارشات پزشکی قانونی،و بدون در نظر گرفتن اعلام شکنجه شدن متهمین جهت گرفتن اقرار توسط ضابطین و... حکم محاربه محکوم به اعدام را صادر نماید؟.از گردش کار دادگاه مشخص می شود که حکم آقای قاضی مقضی قبل از تشکیل دادگاه و اظهارات متهمین ، بر اساس در خواست دادستان آقای حبیبی صادر شده بود.آقای قاضی مقضی بر خلاف آیات و روایات فوق گویا عجله داشته ، و یا تحت فشار دادستانی و ضابطین بوده که در انشای حکم اعدام ، من را مجرد اعلام کرده است.در صورتی که من 3 سال متاهل می باشم(متاهل بودن می تواند جزء جهات تخفیف کیفر باشد).
ریاست محترم:
فارغ از چند وچون اتهامات افراد و درستی و یا نادرستی این اتهامات،حق شرعی و قانونی هر انسانی است که با طی کامل مراحل دادرسی قانونی، بتواند از حقوق خود بهره مند شود.لذا استدعا دارم رسیدگی به موارد نقض قانون از طرف قضات و ضابطین را تا قبل از اجرای حکم اعدام من ، به جرم محاربه رسیدگی نمائید.
نشانی :زندان دستگرد اصفهان بند الف- طا
با احترام
عبداله فتحی شور باریکی
رونوشت :
1-بازرسی کل کشور جهت اطلاع و پی گیری
2- دیوان عالی قضایی شعبه -کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی جهت اطلاع و پی گیری
نامه مادر محمد و عبدالله فتحی در مورد بیماری روحی فرزندانش به مقامات حكومت اسلامی
با سمه تعالی شماره نامه:2
تاریخ 19/11/1389
ریاست محترم زندان دستگرد اصفهان
با سلام و کما ل تشکرازهمکاری خردمندانه ی حضرت عا لی
به پیوست تعداد 6 برگ گواهی پزشکی اعصاب وروان فرزندانم به نام های عبداله فتحی شورباریکی و محمد فتحی شورباریکی پیرو نامه شماره 1 مورخه 16/11/1389 ارسال می- گردد.با توجه به مواد 40 و41 آیین نامه قانون و مقررات اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشورکه مبین آن است:مسئول بهداری و روان شناسان زندان موظفند با همکاری متخصصین از قبیل روانپزشک،پزشک و یا روان شناس،ضمن بررسی ناسازگاری وناهنجاری- های روانی زندانی جهت معالجه اقدامات لازم را بعمل آورده و از طریق رئیس محترم زندان به پزشکی قانونی جهت اعلام نظر معرفی و مقامات قضایی را مطلع تا نسبت به معا لجه آنها تدابیر شایسته قانونی بعمل آید.
ریاست محترم، درخواست دارم اقدامات لازم را جهت ادامه معالجه فرزندانم مبذول فرمایید.
اجرکم عندا..
ولعاقبه للمتقین
مهوش علاسوندی مادر عبداله و محمد فتحی شورباریکی
رونوشت:
1- دفتر مقام معظم رهبری پیرونامه شماره
2- دیوان عالی کشور پیرونامه شماره
3- ریاست محترم حوزه قضایی اصفهان پیرو نامه شماره 1- 16/11/1389
4- سازمان بازرسی کل کشور پیرونامه شماره
5- قاضی محترم ناظر زندان
6- ریاست محترم بازرسی زندان ها ی اصفهان پیرو نامه شماره 1-
پارس دیلی نیوز
كمیته بین المللی علیه اعدام
17 ماه مه 2011-05-17
نامه اول : شكایت نامه عبدالله فتحی است.
باسمه تعالی
دادگاه انتظامی قضات اصفهان تاریخ: 12/12/1389
با سلام واحترام اینجانب عبداله فتحی شورباریکی فرزند بیژن به شماره شناسنامه 990 صادره ازآبادان متولد 1363 به شماره ملی
شکایت خود را نسبت به اشخاص ذیل:
الف: ریاست محترم شعبه چهار دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان آقای قاضی مقضی
ب: آقای قاضی محمد رضا حبیبی معاون دادستان اصفهان
ج: آقای نجفی بازپرس شعبه دهم اصفهان
با توجه به اشکالات، شکایات وایرادات مطرح شده در نامه شماره 1مورخه 16/11/1389 و پیوستهای نامه شماره 2 مورخه 19/11/1389 و حکم صادره، که طی 21 برگ به پیوست می باشند و منشور حقوق متهم در دادسرا را اعلام می دارم.
منشور حقوق متهم در دادسرا به قرار ذیل است:
کشف و تعقیب جرم و انجام تحقیقات و بازداشت متهم باید مطابق مقررات قانون باشد.
تحقیق با شکنجه ی متهم به هر نحو ممنوع است و اقاریر به دست آمده از طریق شکنجه فاقد ارزش شرعی و قضایی است.
بازداشت قانونی متهم صرفا در زندان صورت می گیرد نه درکلانتری ها یا سایرامکان.
اگر تحقیق از متهم پس از بازداشت او ضرورت داشته باشد صرفا در زندان و با رعایت تشریفات مربوط و به دستور قاضی صورت می گیرد نه در اماکن دیگر،قرار دادن متهم در اختیارضابطان جهت تکمیل تحقیقات در کلانتری ها و ... فاقد مجوز قانونی است. خانواده متهم باید از سرنوشت او مطلع شوند. سکوت وعدم پاسخ به پرسش بازجویان یا مقام قضایی حق متهم است- داشتن وکیل و دسترسی به وکیل به انتخاب متهم از حقوق اولیه اوست.اظهار یا اقرار یک متهم دلیل بر توجه اتهام نسبت به دیگری نیست و صرف اقرارمتهم نسبت به شخص ثالث مجوز احضار،جلب یا تفهیم اتهام نیست.
صفحه 1
دادگاه محترم
به صراحت اعلام می نمایم که تمامی اعمال صورت گرفته توسط دادستانی و بازپرس و ضابطین در مورد من بر خلاف منشور فوق بوده است.
ریاست محترم:
اهمیت قضاوت و داوری در اسلام دارای ویژگی های بسیاری می باشد،که بعضی از آن آیات و روایات در مورد قضاوت و قاضی به قرار ذیل است:
دو نفر به شکلی عجیب و ناگهانی نزد داود نبی(ع) می آیند به گونه ای که آن حضرت نگران و هراسان می شود. آنان به داود می گویند نگران و هراسان نباش، ما دو برادر هستیم و با هم دعوا داریم. یکی از ما بر دیگری تجاوز کرده است و نزد تو آمده ایم تا بین ما قضاوت و داوری کنی، اما از تو می خواهیم که به حق داوری کنی و از حقیقت دور نشوی و ما را به راه راست هدایت کنی.یکی از آن دو گفت که این برادر من نود و نه میش دارد و من یک میش. او که در زبان و سخن قوی تر از من است می خواهد یک میش مرا هم بگیرد و به میش های خود بیفزاید.داود(ع) گفت او قطعا به تو ستم کرده که می خواهد میش تو را بر میش های خود بیفزاید و در واقع بسیاری از افرادی که شریک هم اند به یکدیگر ستم می کنند که البته مومنان و صالحان، که بسیار اندکند، مستثنا هستند.اما داود متوجه می شود که خداوند او را آزمایش کرده و از این آزمایش سربلند بیرون نیامده است. او استغفار کرده از خداوند آمرزش خواست و صورت بر زمین گذاشته و توبه کرد.این ماجرا در قرآن مجید در آیات ۲۱ تا ۲۴ از سورۀ (ص) آمده است. در ادامه این آیات آمده است که: «ای داود، ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] قرار دادیم؛ پس میان مردم به حق داوری کن، و زنهار از هوا و هوس پیروی مکن که تو را از راه خدا به در کند»(ص/۲۶).
صاحب تفسیر المیزان در تفسیر آیات فوق حدیثی را از امام رضا(ع) آورده است. در این حدیث آمده است که در ذهن داود خطور کرد که آیا کسی داناتر از او هم وجود دارد. خداوند خواست او را آزمایش کند پس دو فرشته را به صورت دو خصم فرستاد. خطای بزرگ داود این بود که قبل از اینکه سخن طرف مقابل را بشنود و قبل از اینکه از شاکی بینه و شاهد بخواهد حکم به سود یک طرف کرد.
صفحه 2
داود در قضاوت و داوری شتاب کرده و باید به پیشگاه خداوند به خاک بیفتد و توبه کند. این اهمیت قضاوت و داوری را نشان می دهد. در آیه بعد آمده است که هدف مهم و اساسی خداوند از اینکه داود را جانشین خود در روی زمین قرار داده این است که در میان مردم به حق و عدالت داوری کند و از هوای نفس خود پیروی نکند.در آیه دیگری از قرآن مجید خطاب به پیامبر(ص) آمده است که اگر یهودیان برای قضاوت و داوری نزد تو آمدند می توانی از داوری پرهیز کنی اما اگر داوری و قضاوت کردی باید به عدل و داد قضاوت کنی(مائده/۴۲).
کار قضاوت کاری بسیار حساس است و به همین جهت در روایات به صورتی عجیب در این باره سخن رفته است. پیامبر اسلام(ص) می فرماید: «هر که کار قضاوت به او واگذار شود، بدون کارد سر بریده شده است. عرض شد: ای رسول خدا، منظور از سر بریدن چیست؟ فرمود: آتش دوزخ»(مستدرک الوسائل، ج۱۷، ص۲۴۳).
آن حضرت می فرماید: «در روز قیامت قاضی دادگر را می آورند و چنان حساب سختی از او کشیده می شود، که آرزو می کند کاش حتی درباره یک خرما میان دو نفر داوری نکرده بود»(کنز العمال، ح۱۴۹۸۸).
امام صادق(ع) می فرماید: «قاضیان چهار گروهند: سه گروه در آتشند و یک گروه در بهشت. انسانی که دانسته حکم ناحق صادر کند، این قاضی در آتش است. انسانی که ندانسته حکم ناحق دهد، این نیز در آتش است. انسانی که ندانسته حکم درست و حق صادر کند، این هم در آتش است. انسانی که دانسته حکم حق و درست صادر کند تنها او در بهشت است»(الکافی، ج۷، ص۴۰۷).
همچنین آن حضرت می فرماید: «کودکان مکتبی دستخط های خود را در مقابل امیر المونین(ع) قرار دادند تا بهترین آنها را انتخاب کند؛ حضرت فرمود: هان! این یک داوری است! و ظلم در این باره مانند ظلم در قضاوت است…»(وسائل الشیعه، ج۱۸، ص۵۸۲).
در روایات آمده است که قاضی نباید در حال خستگی و ناراحتی و عصبانیت و گرسنگی و تشنگی و خواب آلودگی قضاوت کند (الکافی، ج۷، ص۴۱۳؛ مسترک الوسائل، ج۱۷، ص۳۴۹).
به هر حال همه این روایات و آیات اهمیت قضاوت و داوری در اسلام را نشان می دهد. کسی که به راحتی و بدون تامل کافی و بدون شرایط مناسب داوری، قضاوت می کند از تقوای الهی دور است. همان طور که گذشت خداوند به داود می فرماید که ما این مقام و جایگاهی که به تو داده ایم برای این است که به حق بین مردم داوری کنی و نه با هوای نفس خود. پس تنها داوری و قضاوت درست و عادلانه نشانه و علامت پارسایی افراد است.
صفحه 3
ریاست محترم:
با توجه به آیات و روایات فوق و نام دادگاه که وجه اسلامی آن باید بر اساس این مشخصات باشد،چگونه می تواند فقط در 2 ساعت و بدون استفاده از گزارشات پزشکی قانونی،و بدون در نظر گرفتن اعلام شکنجه شدن متهمین جهت گرفتن اقرار توسط ضابطین و... حکم محاربه محکوم به اعدام را صادر نماید؟.از گردش کار دادگاه مشخص می شود که حکم آقای قاضی مقضی قبل از تشکیل دادگاه و اظهارات متهمین ، بر اساس در خواست دادستان آقای حبیبی صادر شده بود.آقای قاضی مقضی بر خلاف آیات و روایات فوق گویا عجله داشته ، و یا تحت فشار دادستانی و ضابطین بوده که در انشای حکم اعدام ، من را مجرد اعلام کرده است.در صورتی که من 3 سال متاهل می باشم(متاهل بودن می تواند جزء جهات تخفیف کیفر باشد).
ریاست محترم:
فارغ از چند وچون اتهامات افراد و درستی و یا نادرستی این اتهامات،حق شرعی و قانونی هر انسانی است که با طی کامل مراحل دادرسی قانونی، بتواند از حقوق خود بهره مند شود.لذا استدعا دارم رسیدگی به موارد نقض قانون از طرف قضات و ضابطین را تا قبل از اجرای حکم اعدام من ، به جرم محاربه رسیدگی نمائید.
نشانی :زندان دستگرد اصفهان بند الف- طا
با احترام
عبداله فتحی شور باریکی
رونوشت :
1-بازرسی کل کشور جهت اطلاع و پی گیری
2- دیوان عالی قضایی شعبه -کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی جهت اطلاع و پی گیری
نامه مادر محمد و عبدالله فتحی در مورد بیماری روحی فرزندانش به مقامات حكومت اسلامی
با سمه تعالی شماره نامه:2
تاریخ 19/11/1389
ریاست محترم زندان دستگرد اصفهان
با سلام و کما ل تشکرازهمکاری خردمندانه ی حضرت عا لی
به پیوست تعداد 6 برگ گواهی پزشکی اعصاب وروان فرزندانم به نام های عبداله فتحی شورباریکی و محمد فتحی شورباریکی پیرو نامه شماره 1 مورخه 16/11/1389 ارسال می- گردد.با توجه به مواد 40 و41 آیین نامه قانون و مقررات اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشورکه مبین آن است:مسئول بهداری و روان شناسان زندان موظفند با همکاری متخصصین از قبیل روانپزشک،پزشک و یا روان شناس،ضمن بررسی ناسازگاری وناهنجاری- های روانی زندانی جهت معالجه اقدامات لازم را بعمل آورده و از طریق رئیس محترم زندان به پزشکی قانونی جهت اعلام نظر معرفی و مقامات قضایی را مطلع تا نسبت به معا لجه آنها تدابیر شایسته قانونی بعمل آید.
ریاست محترم، درخواست دارم اقدامات لازم را جهت ادامه معالجه فرزندانم مبذول فرمایید.
اجرکم عندا..
ولعاقبه للمتقین
مهوش علاسوندی مادر عبداله و محمد فتحی شورباریکی
رونوشت:
1- دفتر مقام معظم رهبری پیرونامه شماره
2- دیوان عالی کشور پیرونامه شماره
3- ریاست محترم حوزه قضایی اصفهان پیرو نامه شماره 1- 16/11/1389
4- سازمان بازرسی کل کشور پیرونامه شماره
5- قاضی محترم ناظر زندان
6- ریاست محترم بازرسی زندان ها ی اصفهان پیرو نامه شماره 1-
پارس دیلی نیوز
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر