۱۳۹۰ فروردین ۱۴, یکشنبه

۱۳۲ نفر تنها در اصفهان در انتظار چوبه دار‬

همزمان با اعلام نگرانی جهانی نسبت به اعدام های گسترده و پنهانی در ایران: ۱۳۲ نفر تنها در اصفهان در انتظار چوبه دار‬؛صدها نفر در زندان های دیگر

تنها یک هفته پس از آنکه شورای حقوق بشرسازمان ملل با انتشار قطع نامه ای و با ابراز نگرانی از شمار افسارگسیخته اعدام در ایران از فرستادن گزارشگر ویژه به کشور و با اکثریت قاطع حمایت کرد، دادگستری اصفهان با انتشار خبری از نهایی شدن حکم اعدام ۱۳۲ نفر که حکم عفو آنها مورد موافقت قرارنگرفته است و هم اکنون در صف اعدام به سرمی برند خبر داد. آمار ۱۳۲ مورد تایید نهایی حکم اعدام در سال هشتاد و نه در استان اصفهان به جز مورادی مانند قتل است که اختیار عفو محکوم به اعدام با خانواده مقتول میباشد.


بنا به خبری که در وب سایت دادگستری استان اصفهان منتشر شده است غلامرضا انصاری ، رئیس کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری استان اصفهان از طرح پرونده ۱۹۱ نفر از محکومان به اعدام در این کمیسیون خبر داد و گفت: «از این تعداد با عفو ۵۹ مورد موافقت، اما با عفو ۱۳۲ مورد که شرایط عفو را نداشتند مخالفت شد.»

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران سال گذشته در چندین نوبت از انجام اعدام های پنهانی و دسته جمعی در زندان مشهد خبر داده بود. مقامات قوه قضاییه ماهها در برابر خبرهایی اعدام زندان وکیل آباد مشهد سکوت کردند. با این وجود دو هفته قبل در چهاردهم ماه مارس، در گزارشی که توسط دبیرکل سازمان ملل منتشر شد آمده بود که کارکنان دفتر کمیسیاری عالی حقوق بشر در گفت وگو با همتایان ایرانی خود این موضوع را مطرح کرده و مقامات قضایی ایران وقوع ۶۰ اعدام را در سال گذشته در این زندان پذیرفتند. با این وجود هیچ کدام از اعدام های یاد شده در رسانه ها و یا توسط مقامات رسمی اعلام نشده بود.


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارشات متعددی از انجام اعدام در برخی از شهرهای دیگر از جمله بیرجند و استان های مرزی ایران دریافت کرده است که موارد مطرح شده در این گزارش ها نیز توسط مقامات رسمی اعلام نشده است. این گزارشات جای هیچ تردید باقی نمی گذارد که موضوع اعدام های مخفیانه به صورت مداوم در برخی از زندان های کشور در جریان بوده است. به جز زندان های یاد شده، برخی منابع غیررسمی موارد مشابهی از اعدام های مخفیانه در زندان قزلحصار کرج، زندان ارومیه، زندان زاهدان و زندان های کارون و سپیدار اهواز را گزارش کرده اند که مقامات قضایی درمورد آن سکوت اختیار کردند. اگر چه مدتها پس از انجام اعدام ها یکی از مقامات بلندپایه قوه قضاییه وجود اعدام های اعلام نشده در مشهد (طبق گزارش دبیرکل) و آقای محسنی اژه ای وجود اعدام های اعلام نشده در بیرجند را تایید کرده اند.


با این وجود پس از اعتراضات گسترده ای که طی هفته های گذشته به نقض شدید حقوق بشر در ایران وبیش از هر عنوانی به اعدام های لجام گسیخته در جریان اجلاس حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو مطرح شد، مقامات قضایی از نهایی کردن حکم ۱۳۲ نفر در استان اصفهان سخن می گویند. به گفته برخی منابع موثق که با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت وگو کرده اند این رقم در زندان های شهرهای مرزی کشور مانند مشهد بالغ بر صدها تن است. به گفته منابع یاد شده آمار احکام اعدام صادر شده در استانهای شرقی و همجوار با افغانستان که متهمان بسیار زیادی در رابطه با مواد مخدر در این استان ها به اعدام محکوم میشوند ، بسیار بیشتر از استانهای مرکزی کشور مانند اصفهان میباشد.


برخی از زندانیان سابق در مشهد حتی تعداد افرادی که حکم اعدام دریافت کرده اند و در صف اجرای احکام هستند را تنها در زندان وکیل آباد مشهد بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر تخمین زده اند. بیشترین محکومان به اعدام در بندهای ۱۰۱ ،۱۰۲ ، ۱۰۳ ، ۱۰۴ و ۱۰۵ اندرزگاه پنج زندان وکیل آباد نگهداری میشوند. به طوریکه تنها در بند ۱۰۱ اندرزگاه پنج این زندان بالغ بر ۲۰۰ زندانی محکوم به اعدام نگهداری میشوند. یک منبع مطلع به کمپین گفت که هر ماهه نیز برای دهها زندانی در دادگاه انقلاب مشهد ، حکم اعدام صادر میشود که به این آمار ها افزوده میگردد.


نهادهای مدنی افغانستان و روزنامه های این کشور نیز تا کنون بارها به اعدام های پنهانی دهها شهروند افغان در زندان های تایباد ، مشهد و بیرجند اعتراض کرده اند. تنها در یک مورد روزنامه های افغانستان از اعدام پنهانی و دسته جمعی ۴۵ زندانی افغان در فروردین ماه سال گذشته زندان تایباد واقع در شرق ایران خبر داده اند. دادستان اهواز نیز در دی ماه گذشته از اعدام تعدادی زندانی در زندانهای این شهر در روزهای قبل از ان تاریخ خبر داده بود، اعدام هایی که زمان و جزئیات آنها هیچگاه اعلام نشد.                                                       منبع : پارس دیلی نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

توماج صالحی به اعدام محکوم شد! توماج در قلب ما جای دارد!

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳: توماج صالحی، خواننده رپ و از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. سازمان ...