۱۳۹۰ فروردین ۱۵, دوشنبه

تائید حکم ۲۰ سال زندان هفت رهبربهایی

دادستان کل جمهوری اسلامی حکم ۲۰ سال زندان هفت رهبربهایی را درپرونده ای با ابهامات زیاد و فقدان مدرک برای محکومیت تایید کرد

تنها چندهفته پس از انکه دبیر کل سازمان ملل با انتشار گزارشی نسبت به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران و از جمله درخصوص حقوق اقلیت های مذهبی همچون شهروندان بهایی ابراز نگرانی کرد سخنگوی جامعه بین المللی بهائیان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که حکم اولیه ۲۰ سال زندان برای هفت تن از رهبران این اقلیت دینی صادر شده و در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال تغییر یافته بود توسط دادستان کل کشور به همان ۲۰ حکم اولیه بازگشته است. این درحالی است که از شش ماه پیش که وکلای افراد یاد شده برای تجدید نظر اقدام کردند و هم اکنون که به افراد یاد شده اعلام شده که دادستان کل کشور حکم دادگاه تجدید نظر را نقض کرده هیچ کدام از این تصمیمات به صورت کتبی اعلام نشده است.


دایان علایی سخنگوی جامعه بین الملللی بهاییان در ژنو با اعلام این خبربه کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران گفت: «راجع به دادگاه بدوی چیزی نمیدانیم تنها چیزی که میدانم اینست که دادستان کل کشور درخواست کرده که این حکم چونکه ضد شریعت بوده در واقع باطل شود و دوباره برگرده به بیست سال.»


فریبا کمال‌آبادی، سعید رضایی، مهوش ثابت، بهروز توکلی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، و وحید تیزفهم، از رهبران بهایی هستند که بیش از دو سال و نیم است که بدون ارائه شواهدی مبنی ارتکاب جرم هم چنان در زندان اوین به سر می برند.


سال گذشته جوادلاریجانی رئیس ستادحقوق بشرقوه قضاییه ایران وقتی دراجلاس شورای حقوق بشر به صورت ممتد در خصوص وضعیت بهائیان و دیگر اقلیت های دینی در کشور مورد پرسش و انتقاد قرارگرفت از آزادی های این اقلیت دینی در کشور سخن گفت و تصریح کرد که بهائیان مثل بقیه شهروندان می توانند زندگی و تحصیل کنند. او انتقادات صورت گرفته در خصوص آزار واذیت و بازداشت و زندانی کردن افراد این اقلیت دینی را انکار کرد. کمپین بین المللی حقوق بشر درایران در گزارش جامع «ستاره های مجازات: تبعیض نظام مند در نظام آموزش عالی ایران» از تبعیضات غیرقانونی ولی سیستماتیک که به محرومیت شهروندان بهایی از آموزش عالی منجر می شود پرداخته بود.


مطالب مرتبط روی سایت کمپین:

ـ بیانیه – دادگاه تجدید نظر باید احکام غیرعادلانهء رهبران بهایی را نقض کند

- مصاحبه شیرین عبادی وکیل هفت بهایی با کمپین: همه پرونده رامطالعه کردم، حتی یک موردکه ادعای دادستان را ثابت کند موجود نیست

- دو سال زندان برای ژینوس سبحانی منشی کانون مدافعان

– جزییات محروم کردن اقلیت بهایی از تحصیل وزندانی کردن اعضای کمیته حق تحصیل دانشجویی درگفت وگو با حسام میثاقی

خانم علایی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که هم اکنون ۷۷ شهروند بهایی در زندان های جمهوری اسلامی به سر می برند. وی درخصوص نوع اتهاماتی که همواره علیه شهروندان بهایی مطرح می شود به کمپین گفت: « بستگی دارد می تواند خیلی وقتها اقدام علیه امنیت کشور ولی میتواند همانطور که برای این هفت مدیر بوده اتهام جاسوسی و یا حتی اینکه تبلیغ دیانت بهایی و یا تشکیل گروههای غیر قانونی ، عضویت در گروههای غیر قانونی.»


وی درخصوص جرائمی که درپرونده این هفت تن مطرح شده نیز گفت: «موضوع این است که بیشتر از این مخصوصا کسانی مانند هفت مدیران سابق ما چیزی که میدانیم و خانواده چندین بار هم گفتند در واقع هیچ نوع مدرکی در پرونده آنان برای جرمها وجود ندارد. قسمت مهمترش همین است که در واقع این موضوع اصلی هستند فکر می کنیم احکام نسبت به اتهامات درست کم و بیش اما اصلا اتهامات کاملا بی پایه و اساس است برای اینکه هیچ نوع مدرکی در پرونده هیچکدام از آنان نیست که مدرکی باشه برای این اتهامات.» او افزود که درخصوص هفت تن یاد شده درخواست وثیقه قبول نشده است درحالی که برخی دیگر از زندانیان بهایی با وثیقه های بسیار سنگین آزاد شده اند.به گفته وی بسیاری از افرادی که آزاد می شوند.»


دایان علایی به کمپین گفت با توجه به اینکه اصلا حکمی به صورت کتبی به هفت رهبر بهایی داده نشده است بنابراین عملا درخواست مرخصی هم برای آنها امکان پذیرنیست: « مسئله اینست که اصلا حکمی را کتبا” به آنان نداده اند چه برای ۱۰ سال چه برای ۲۰ سال ، وقتی که وکلا می خواهند درخواست مرخصی کنند مامورین زندان می گویند نه نمیشود چون شما کتبی چیزی ندارید که مثلا بگویید حکمتان چه هست …. الان ۳۰ ماه و تقریبا” بعد از دو سال آنهم به صورت شفاهی حکمشان به آنان اعلام شد…. ملاقات با خانواده هایشان خیلی کم است و معمولا” ملاقاتها پشت شیشه صورت می گیردو ملاقاتهای کابینی آنان خیلی کوتاه یعنی تنها چند دقیقه است و به صورت هفتگی است، اما یک هفته با مردان خانواده و یک هفته با زنان خانواده ملاقات دارند .»


وی درخصوص اقداماتی که می تواند برای آگاه سازی در مورد نقض حقوق اقلیت های مذهبی و به ویژه جامعه بهائیان ایران صورت گیرد به کمپین گفت فشار بین المللی مخصوصا از طریق نهادهای سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری و اصولا خبر رسانی به موقع به نحوی که مردم آگاه شوند که چه اتفاقاتی می افتد مهمترین اقداماتی است که می توان در این زمینه صورت داد.


شش تن از هفت شهروند بهایی که وظیفه‌ رسیدگی به امور بهاییان در ایران را بر عهده داشتند یعنی فریبا کمال‌آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم به نامهای از تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۸۷ در جریان حمله همزمان نیروهای امنیتی به منازلشان در بازداشت به سر می‌برند و نفر هفتم، خانم مهوش ثابت پیش از ایشان و در تاریخ ۱۵ اسفند سال ۱۳۸۶ در مشهد به بازداشت شد. جامعه جهانی بهایی به عنوان یک سازمان غیردولتی که حضور فعالی در مجامع جهانی از جمله سازمان ملل دارد در ۱۸۰ کشورجهان شعبه دارد.


اعضاء آیین بهایی در ایران حدود ۰۰۰۳۰۰ نفر می باشند، که بزرگترین گروه اقلیت مذهبی غیر مسلمان در ایران را تشکیل می دهند. در سالهای اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان های آنان، دستگیری های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هردانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت های خصوصی مورد تبعیض قرار می گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می کنند نیز مورد حمله قرار می گیرند. شیرین عبادی به دلیل قبول وکالت هفت رهبر بهاییان مورد حمله قرار گرفته است
کمپین بین المللی حقوق بشردرایران

هیچ نظری موجود نیست:

توماج صالحی به اعدام محکوم شد! توماج در قلب ما جای دارد!

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳: توماج صالحی، خواننده رپ و از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. سازمان ...