۱۳۸۹ بهمن ۱, جمعه

اعدام بیش از ٥٠ نفر طی سه هفته گذشته در ایران

image

روز گذشته رژیم ایران اعلام كرد كه ٧ نفر را به اتهام نگهداری مواد مخدر و یك جوان را به اتهام تجاوز در زندان اوین اعدام كرده است و امروز ٥ نفر دیگر در خرم آباد اعدام شدند. جمهوری اسلامی روز ١٣ آبان ٧ نفر را در كرمانشاه اعدام کرد، ٤ دیماه ٦ نفر و ٧ دی علی صارمی و علی اكبر سیادت دو زندانی سیاسی را اعدام كرد. و دو نفر از زندانیان سیاسی در شیراز
حکم اعدام صادر شده و هر لحظه در خطر اعدام قرار دارند و روز ١١ دی ٤ نفر در سیستان و بلوچستان و همان روز ٨ نفر در قم اعدام شدند. ١٨ دی ٤ نفر در اصفهان، ٢ نفر در بروجرد و یك نفر در شیروان اعدام شدند.
 روز ١٥ دی نیز یک نفر را در ملاء عام در مركز شهر تهران به دار آویختند، در حالیکه مدتها بود اعدام علنی کنار گذشته شده بود. برخي اخبار نیز حاكی از اعدام مخفیانه ١٠ نفر در زندان مشهد و ١٢ نفر در زندان زاهدان است. همچنین اعلام شده است که بزودی در مشهد حكم قطع دست دو نفر اجرا می‌شود.
در این مدت حسین خضری، زندانی سیاسی، از زندان ارومیه به تهران منتقل شده و گفته می‌شود که مسئولین زندان به خانواده حسین گفته‌اند که انتقال برای اجرای حکم اعدام بوده است. امروز نیز خانواده وی اعلام کردند ظاهرا او اعدام شده است. جان زهرا بهرامی در خطر جدی است. رژیم حكم اعدام زهرا را قطعی كرده و هر لحظه امكان اجرای این حكم هست. جان حبیب لطیفی، حبیب گلپری پور، جعفر كاظمی و محمد علی حاج آقایی نیز در خطر جدی است و دو نفر هم از زندانیان سیاسی در شیراز حکم اعدام صادر شده است.
  گزارش‌ها و آمار در سطح جهان، جمهوری اسلامی ایران را در زمینه اجرای حکم اعدام در مقام دوم جای داده است. در طول سه دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران همواره جزو چند کشوری بوده که بالاترین آمار اجرای احکام اعدام را دارند.

به‌دنبال موج اعدام‌ها، سازمان‌ها، شخصیت‌ها و نهادهای متعددی از جمله کمیته بین المللی علیه اعدام و سنگسار در ایران طی اقدامی، روز شنبه ۲۹ ژانویه برابر با ۹ بهمن ماه سال جاری را به عنوان روز اعتراض سراسری و همه جانبه علیه احکام صادر شدۀ اعدام، در حمایت از زندانیان سیاسی و برای لغو مجازات اعدام تعیین کرده‌اند و فراخوانِ حرکت‌های اعتراضی گسترده‌ای در سراسر جهان صادر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

توماج صالحی به اعدام محکوم شد! توماج در قلب ما جای دارد!

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳: توماج صالحی، خواننده رپ و از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. سازمان ...