۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

سه فعال سیاسی به خاطر حضور در مزار ندا آقاسلطان بازداشت شدند

منابع حقوق بشری گزارش داده اند، روز یکشنبه سه تن از فعالین سیاسی و مدنی در بهشت زهرای تهران توسط نیروهای امنیتی در شهر ری بازداشت شدند. پیمان عارف، عسل اسماعیل‌زاده و شرر کنور تبریزی سه فعالی هستند که در پی حضور بر مزار ندا آقا سلطان از سوی پلیس امنیت منطقه شهر ری بازداشت شدند.بر اساس این گزارش، علی رغم پایان وقت اداری افراد یاد شده همچنان در بازداشت پلیس امنیت بسر می‌برند و اتهام و وضعیت و سرنوشت آنها نامعلوم است.طی دو سال اخیر، گروه زیادی از فعالین سیاسی و مدنی و همچنین مردم حامی جنبش سبز، به دلیل حضور بر مزار شهدا و جانباختگان جنبش، مورد ضرب و شتم و تعقیب و بازداشت و احضار قرار گرفتند.


گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

۱۳۹۰ آبان ۸, یکشنبه

۱۳۹۰ آبان ۷, شنبه

سید علی و موسوی اردبیلی در خاوران+عکس

سید علی و موسوی اردبیلی در خاوران
اعتراف خامنه ای جنایتکار: من مخالفان نظام را فقط سرکوب و زندانی کرده ام
به گزارش منابع جرس از تهران اخیرا خبری از سوی دفتر رهبری درباره برخی جزئیات دیدار وی با آیت الله موسوی اردبیلی در زمستان ۱۳۸۸ منتشر شده است. در این دیدار آیت الله موسوی اردبیلی خواستار آزادی زندانیان سیاسی می شود. 
مشروح این دیدار قبلا در جرس منتشر شده است. آقای خامنه ای در پاسخ این مرجع تقلید که با ویلچر به دیدار وی رفته بود سخنانی به این مضمون می گوید:
«شما در زمان امام راحل عظیم الشان رئیس شورای عالی قضائی بودید و من رئیس جمهور. در آن زمان که متولی قوه قضائیه شما بودید به دستور رهبر فقید انقلاب مخالفان نظام اعدام می شدند. اکنون من دستور نداده ام مخالفان نظام را اعدام کنند، آنها را فقط زندانی کرده اند، حالا شما به این هم اعتراض می کنید؟»
کاریکاتور از اقبال ماهوری



پارس دیلی نیوز

اقدام برای آزادی زندانیان سیاسی- عقیدتی

پیش نویس شکایت رضا پهلوی بر علیه رهبر جمهوری اسلامی
شاهزاده رضا پهلوی در وبلاگ شخصی خود پیش نویس متنی را منتشر کرده است که نکته کلیدی آن اعلام شکایت از شخص آیت الله خامنه ای است
هم میهنانم
جمهوری اسلامی، با نقض مستمر حقوق بشر، سرکوب آزادی های اساسی، اعدام های گسترده و خیابانی، سنگسار، شکنجه و تجاوز در زندان ها، شرایط قرون وسطایی را بر کشورمان حاکم کرده است. متاسفانه، جامعه جهانی تاکنون عکس العمل قدرتمند و منسجمی را در مقابل رفتارهای غیرانسانی این نظام از خود نشان نداده است.در این شرایط حساس، با توجه به فشارهای جسمی و روحی که بر زندانیان سیاسی-عقیدتی وارد می شود، وظیفه همه کنشگران و فعالین سیاسی و مدنی، وکلای دادگستری، مدافعین حقوق بشر، فعالین حقوق زنان، روزنامه نگاران، روحانیون مستقل، زندانبانان، نیروهای مسلح و یکایک شهروندان ایرانی است تا دست در دست یکدیگر گذاشته و با آغاز یکسری اقدامات ملی و بین المللی، حکومت ایران را وادار به آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی-عقیدتی نماید.تا کنون اقدامات ارزشمندی در زمینه دفاع از حقوق زندانیان سیاسی-عقیدتی ایران، در داخل و خارج از کشورمان صورت گرفته، اما بدلیل عدم انسجام و حمایت کامل تمام اقشار جامعه، هنوز به نتیجه مورد نظر نرسیده است. در راستای پیشنهادات و درخواست های شما عزیزان در فضای حقیقی و مجازی، با مشورت هم میهنان فعال سیاسی - مدنی، تصمیم گرفتیم بستری مناسب را برای آغاز یک سلسله اقدامات عملی، فراهم سازیم. حرکتی که تنها در سایه مشارکت و همفکری یکایک شما هم میهنان مبارزم امکان پذیر خواهد بود.در مرحله اول، در راستای گزارش دبيركل سازمان ملل متحد و آقای احمد شهید، نماینده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، پیش نویس یک متن بعنوان یک شکایت نامه رسمی برای ارسال به تمام مراجع ذیربط (کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد) تهیه شده است. در پایان این مقدمه، می توانید پیش نویس این متن را مطالعه نموده و نظرات و پیشنهادات خود را برای تکمیل آن ارسال نمایید. بدلیل اینکه آوردن اسامی تمامی زندانیان سیاسی-عقیدتی در ایران در این پیش نویس امکان پذیر نمی باشد، تلاش شده است تا اسامی تعدادی از زندانیان، بعنوان نمونه ایی از کنشگران و فعالین سیاسی، مدنی و عقیدتی ذکر گردد. چنانچه از این لیست موردی از قلم افتاده، لطفا با ذکر منبع ومشخصات در زیرهمین لینک، حساب بالاترین، وبلاگ و یا وب سایت خود، آنرا ارسال نمایید. پیشنهادات و نظرات خود درارتباط با پیش نویس شکایت رسمی و بویژه اقدامات عملی آتی در این زمینه را در وبلاگ خود منتشر و در بالاترین با کلمه کلیدی (2011HR8712) پست نمایید. چنانچه شما دارای شناسه (اکانت) بالاترین نیستید، از کلمه کلیدی بالا (2011HR8712) بعنوان برچسب در مطالبی که در این زمینه در وبلاگتان منتشر می کنید، استفاده نمایید تا متن شما در سایت گوگل برای همگان قابل جستجو باشد. دوستانی که دارای شناسه (اکانت) بالاترین می باشند، متن و وبلاگ شما را می توانند در سایت گوگل پیدا کرده و آن را در بالاترین لینک کنند.
o دوستانی که در بالاترین فعال هستند، می توانند در این زمینه ما را یاری کنند. به منظور سهولت هرچه بیشتر برای رسیدگی به نظرات شما، پاراگراف های متن پیشن نویس شماره گذاری می گردد تا بتوانید نظرات و پیشنهادات خود را با ذکر شماره پاراگراف مورد نظر ارسال نمایید.  بر اساس سیستم بالاترین، انرژی شناسه من به اندازه ایی نیست که بتوانم به همه لینک های شما رای مثبت و یا نظر بدهم. تلاش من و متخصصین فنی-حقوقی بر این خواهد بود که پس از مطالعه و بررسی تمام نظرات و پیشنهادات ارسالی، مطالب مرتبط با این موضوع را در نسخه نهایی بگنجانیم. از افرادی که در داخل کشور و یا در دستگاه حاکمیت هستند، دعوت می شود تا با رعایت مراتب امنیتی، از طریق افشای اطلاعات در مورد زندانیان سیاسی- عقیدتی گمنام، با ما در این پروژه همکاری نمایند. متاسفانه، به دلیل ارسال هرزنامه (اسپم) و همچنین محدودیت امکانات فنی، بخش دریافت نظرات وبلاگم را موقتا مسدود کرده ام. لطفا برای ارسال نظرات خود از سیستم بالاترین استفاده نمایید. برای تسریع در رسیدگی به وضعیت بحرانی زندانیان سیاسی- عقیدتی و آزادی آنان، پیش نویس این شکایت از تاریخ ششم آبان ماه لغایت پانزدهم آبان ماه 1390 خورشیدی برای دریافت نظرات و پیشنهادات شما بر روی سایت بالاترین قرار خواهد گرفت.



انجمن جهانی پاسداشت ازحقوق بشر در ایران


احمد زیدآبادی: زندانهای سال ۷۹ در مقابل زندانهای امروز " پیک نیک " بود

فرزند ارشد دکتر احمد زید آبادی روزنامه نگار دربند، به نقل خاطره ای از ملاقات با پدرش پرداخته که این روزها در فیس بوک طرفداران بسیاری پیدا کرده است.در اظهار نظرات تعداد زیادی از اعضای ایرانی شبکه اجتماعی اما مجازی " فیس بوک " خاطره ای به نقل از پویا زیدآبادی، منتشر شده است که مورد استقبال جامعه ایرانی این شبکه اجتماعی قرار گرفته است.فرزند ارشد در این نقل قول گفته است: « امروز در ملاقات با بابام از حرف های مسعود بهنود درباره زندان سال ۷۹ گفتم که جدیداً دوباره منتشر شده و بابام در جوابم گفت که: زندان سال ۷۹ و زندان ۵۹ که مسعود خان بهنود آنرا توصیف کرده نسبت به زندان این دوره فقط یک «پیک نیک» بود.» زندان ۵۹ ، از جمله زندانهای مخفی سپاه پاسداران بود که در پادگان عشرت‌آباد تهران قرار داشت و با اصرار نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به همراه زندان توحید، تعطیل شد.زندان توحید که پیش از انقلاب به زندان کمیته مشترک معروف بود در همان دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی به موزه عبرت تغییر نام داد و تبدیل به موزه شد.احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی اصلاح‌طلب ایرانی است که در پی حوادث انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸به شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی، محکوم شده است و هم اکنون دوران زندان خود را به سر می برد.این روزنامه نگار دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم) و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران نیز هست.زیدآبادی در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران تحصیل کرده و دکترای روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق دانشگاه تهران دارد. تز دکترای او «دین و دولت در اسرائیل» نام داشت و کارشناس مسائل اسرائیل به شمار می‌آید.این روزنامه نگار او در سال ۱۳۷۹ به جرم تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و اقدام افسارگسیخته علیه نظام ۱۳ ماه در زندان اوین و زندان ۵۹ سپاه پاسداران زندانی بود.بگفته همسر آقای زیدآبادی ، وی در دوران زندان پس از انتخابات ریاست جمهوری به مدت ۱۷ روز در یک اطاق یک در یک و نیم متر، در یک سلول انفرادی در حال اعتصاب غذا بوده و ۱۸ روز دیگر هم بدون اعتصاب غذا در همان اتاق بدون هیچ تماس و ارتباطی نگه داشته شده است و در این مدت قصد خودکشی داشته .گفته می‌شد مهمترین اتهام او نگارش نامه سرگشاده‌ای خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بود که در آن از انتقادناپذیری وی انتقاد کرده‌ بود.احمد زیدآبادی، در سال ۱۳۹۰ توسط هیاتی متشکل از ۱۲ کارشناس بین المللی مستقل رسانه ای برنده جایزه آزادی مطبوعات جهانی سازمان یونسکو ۲۰۱۱ موسوم به «گیلرمو کانو» شد. 


ندای سبز آزادی



این گردهمایی به منظور جلوگیری از باز گرداندن پناهجویان به کشورهای دیکتاتوری انجام شد




Demonstration Mot Deportation Till Diktatorisk Länder
demonstration against deportation to dictatorial countries
Stockholm
این گردهمایی به منظور جلوگیری از باز گرداندن پاناهجویان به کشورهای دیکتاتوری انجام شد .
کشورهای اروپایی در سالهای اخیر روییه سخت گیرانه ای نسبت به پناهجویان در پیش گرفته اند و اونها مجبورن برای تمام حرفهاشون مدرک داشته باشن.در حالی که بسیاری از آدمها امکان اینکه برای حرفهاشون مدرک داشته باشن رو ندارن.
 افراد حاضر همه پناهجو نبودن،بسیاری از اونها سوئدیهایی بودن که مدافع حقوق بشر هستن ،این یه برنامه مخصوص ایرانیها نبود.مارش بزرگ دفاع از حق پناهندگی جمعه ۲۸ اکتبر در استکهلم,این برنامه به همت ایرانیها درست شده بود.
به امید آزادی انسان
پایدار باشید



پدرام طنازی

نگرانی آخوند ها از دوچرخه سواری زنان+عکس

در پی سخنان محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت جمهوری اسلامی، مبنی بر وجود طرحی برای ساختن دوچرخه ویژه بانوان، محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان و رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با ابراز نگرانی از این خبر، آن را "مشکوک" دانسته و از رویانیان خواست که "لطفاً از این خدمت به خانم ها چشم پوشی"کند و "چالش فرهنگی جدیدی" به وجود نیاورد.به گزارش شهرزاد نیوز، وی در ادامه از سازمان حمل و نقل و ترافیک خواست که این طرح را برای آقایان اجرا کند، که به زعم وی، بیشترین رفت و آمد روزانه را دارند.محمد تقی رهبر، در مورد وضعیت حجاب در جامعه نیز گفت که این به صورت یک "مشکل ضد فرهنگی" در آمده است.دعوا بر سر دوچرخه سواری زنان سال هاست که یکی از دغدغه های روحانیون است. از جمله در پی فشار ها و تحریک علم الهدی، عضو "مجلس خبرگان رهبری" و امام جمعه مشهد، دوچرخه سواری، حتی به صورت مسابقه نیز از یک سال پیش در مشهد ممنوع شده است. خبرگزاری ایسنا در تاریخ 10 مرداد 1389 در این رابطه گزارش داده بود که در یک جلسه فوری، با حضور علم الهدی و دبیر هیأت دوچرخه‌سواری استان خراسان رضوی، بنا شد از اين پس هيچ‌گونه مسابقه دوچرخه‌سواری دختران در شهر مشهد برگزار نگردد

کاریکاتوراز جمال رحمتی



پارس دیلی نیوز

۱۳۹۰ آبان ۵, پنجشنبه

سومین عمل جراحی حسین رونقی در هشت ماه

 حسین رونقی ملکی در حالی در بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران مورد عمل جراحی سوم در عرض هشت ماه گذشته قرار گرفت که بعد از عمل جراحی دوم پزشکان تأکید کرده بودند، برای بهبود کامل وضعیت جسمی، وی باید در محیطی غیر از زندان به سر ببرد.به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» با وجود تأیید پزشکان، مسئولین قضایی و اطلاعات سپاه پاسداران مانع مرخصی این وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر شده و همین مسأله موجب تشدید بیماری و سرانجام بستری شدن و عمل جراحی دوباره وی شد.
مسئولین قضایی و نهادهای امنیتی با اصرار عجیب در مورد نگهداری حسین رونقی در زندان، موجب عدم درمان وی شده‌اند. این مسأله نیز در حالی اتفاق می‌افند که اعزام وی به بیمارستان و رسیدگی پزشکی به وی در زندان نیز همواره با تأخیر مواجه بوده است. رونقی اولین بار با چهار ما تأخیر و دومین بار به یک ماه تأخیر و این بار نیز با سه هفته تأخیر به بیمارستان برای درمان اعزام شده‌ است.این در حالی است که در هر سه مورد بنابر درخواست و تأکید پزشکان عمل جراحی وی باید به صورت اورژانسی و فوری صورت می‌گرفت.خانواده‌‌ی این زندانی بارها از مسئولین قضایی و نهادهای امنیتی درخواست مرخصی استعلاجی برای حسین رونقی را کرده‌اند، اما هر بار به دلائل واهی از اعطای مرخصی به این زندانی خودداری شده است.طی این روزها نیز خانواده رونقی در حالی که وی بار دیگر در بیمارستان به سر می‌برد و نیاز به مراقبت دائم پزشکی دارد، باز هم از دادستان تهران درخواست مرخصی استعلاجی برای وی را طی نامه‌ای مطرح کرده‌اند، که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است.لازم به ذکر است که پیش‌تر دادستان تهران نیز در مقطعی با مرخصی وی موافقت کرده بود، اما اطلاعات سپاه پاسداران با اصرار بر نگهداری وی در زندان جلوی مرخصی رونقی را گرفته بود.حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر هم اکنون نزدیک به ۷۰۰ روز است که بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد. وی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به تأیید رسیده و این وبلاگ‌نویس هم اکنون با وجود بیماری و نیاز مبرم به درمان پزشکی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند ۳۵۰ زندان اوین است.



جرس

مقایسه داوود‌ احمدی‌نژاد و‌ خورزو خان‌ برره‌ در‌ روزنامه‌ ایران!+عکس

جدیداً یکی از نخبه‌های سیاسی- نظامی به تبعیت از سریال طنز شب‌های برره اعلام کرد که: جریان موهوم انحرافی قصد دارد وارد فاز نظامی شود! این اظهارنظر ایشون یادآور تهدید سرزمین برره توسط خورزوخانی بود که فقط با «دوبرره» متوهم ارتباط داشت و هیچ کس نمی‌دیدش!
به نقل از خبرنامه و به گزارش پایگاه خبری سفیر، این روزنامه نوشته است:
در یکی از قسمت های سریال «شب های برره» که چند سال قبل پخش می شد، سربازان برره ای در یک مانور فرضی، گرفتار دشمن فرضی شدند و تلفات بسیار از قبیل مجروح، اسیر، کشته و… برجای گذاشتند که موجبات خنده و شادی بینندگان را فراهم کرد. ما اصلاً فکر نمی کردیم که چند سال بعد یه سری نخبه سیاسی تحت تاثیر این اقدام برره ای ها قرار بگیرن و جو بگیردشون!
تئوری حمله اجنه و شیاطین به خاک کشور که به خاطر تماشای بیش از حد فیلم های «جن گیر، هری پاتر، ملک سلیمان و…» بود، هنوز تموم نشده که حالاعده ای می خوان وارد مانور فرضی با دشمن فرضی بشن. اینا حتی به سایه خودشون هم مشکوک شدن و چندتاشون جدیداً علیه سایه هاشون افشاگری و مصاحبه کردن!جدیداً یکی از نخبه های سیاسی- نظامی به تبعیت از سریال طنز شب های برره اعلام کرد که: جریان موهوم انحرافی قصد دارد وارد فاز نظامی شود! این اظهارنظر ایشون یادآور تهدید سرزمین برره توسط خورزوخانی بود که فقط با «دوبرره» متوهم ارتباط داشت و هیچ کس نمی دیدش!شیپورچی به این عزیز توصیه می کنه: گیرم داداش تو بود فاضل؛ از فضل داداش تو را چه حاصل؟ خدا وکیلی مشکلت چیه عزیزم؟ می ترسم فردا بگی: به جای مردم، اجنه و پری ها میان استقبال رئیس جمهور تو سفرای استانی! البته مردم ما یه کارایی می کنن که بعضی شخصیت های سیاسی رو جن زده می کنن. مثلاً چرا این همه عزیزان و شنوده چی ها و تحلیلگران! سیاسی دارن دولت رو می کوبن، اون وقت اینا هی میرن استقبال رئیس جمهور؟!ضمناً توصیه می کنیم قاتل میکروفونی را بذارید فرمانده عملیات! نقشه عملیات رو هم از استوانه های نظام بگیرید!البته یه خبر سری دیگه هم داریم که حکایت داره از خروج نظامی های امریکایی از خاک عراق به خاطر شروع عملیات نظامی جریان انحرافی! جزئیات این خبر در فرصت بعدی اعلام خواهد شد.



نوشته ای از فرزاد سلطانزاده نادری

چرا تاج زاده را از قرنطینه خارج نمیکنند؟

خانواده سید مصطفی تاج زاده در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس با توجه به اظهار نظر اخیر یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس در خصوص اینکه مدت قرنطینه برای زندانی محدود و حداکثر ۴۸ ساعت می باشد، خواستار رسیدگی به وضعیت تاجزاده که اکنون بیش از یک سال است در قرنطینه به سر می برد شده اند.در بخشی از این نامه با اشاره به دیدار سال گذشته برخی نمایندگان مجلس از زندان آمده است: “متاسفانه نمایندگان محترم پس از آن ملاقات شرط امانت داری در انتقال گفته های تاجزاده در مورد وضعیت تحمیل شده و شرایط سخت از جمله آزار جسمی به او را به جا نیاوردند ولی آیا هم اینک نیز از در قرنطینه بودن ایشان مطلع نیستند؟ در این صورت امیدواریم این نامه حجت را بر ایشان تمام کند تا سریعتر جبران مافات فرمایند.”

متن کامل این نامه که در سایت نوروز منتشر شده است در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام،

این نامه مخاطب خود را در مجلس شورای اسلامی جستجو می کند:

از آن جا که نماینده مردم در خانه ملت علاوه بر وظیفه قانون گذاری، وظیفه مهم تر نظارت بر علمکرد قوای دیگر را نیز به عهده دارد تا از مسئولیت ها و وظایف خود تخطی نکنند، ما به عنوان خانواده آزاده دربند سید مصطفی تاجزاده که از فردای انتخابات ۸۸ به شکل غیرقانونی با حکم امضا شده توسط دادستان معزول در تاریخ ۱۹ خرداد یعنی سه روز قبل از برگزاری انتخابات، بازداشت وبه بازداشت گاه غیرقانونی سپاه پاسداران در اوین منتقل شد، به لحاظ حقوقی، شرعی و انسانی وظیفه خود می دانیم که تا استیفای کامل حقوق ایشان، مراتب پی گیری از مقامات مسئول و نیز اطلاع رسانی در خصوص بی قانونی ها و اقدامات خلاف قانون صورت گرفته در مورد ایشان را ادامه دهیم.

نمایندگان محترم!

تاکنون سؤال مکرر عزیز دربند ما مبنی بر این که «به چه جرمی دستگیر، زندانی، محاکمه و محکوم شده ام؟» و «به چه دلیلی مرا از حقوقم حتی به عنوان یک زندانی عادی چه رسد زندانی سیاسی که در همه جای دنیا شرایط خاص خود را دارد، محروم کرده اند؟» و نیز «چرا به شکایات من از آقای جنتی و کودتاگران نظامی و دیگران رسیدگی نمی شود؟» پاسخی نیافته است. ما نه فقط به عنوان خانواده او که در قبالش احساس مسئولیت میکنیم بلکه بیشتر از آن به عنوان شهروندی آگاه و متعهد خود را موظف به تلاش برای پاسخ گرفتن از مسئولان می دانیم. این احساس مسئولیت را اگرچه مقامات قضایی و امنیتی گرفتار آمده به یک سلیقه جناحی و گرایش سیاسی به رسمیت نمی شناسند، اما قطعا هر انسان آزاده منصف بی طرفی بر آن صحه می گذارد و در برابر اقدامات حاصله از چنین احساس مسئولیتی برآشفته نمی شود. به راستی چرا سید مصطفی تاجزاده، فرزند انقلاب و امام و مردم، که به گفته دوست و دشمن جز خدمت به مردم و کشورش نکرده و نمی کند و هنوز علائقش به آرمان های اصیل انقلاب که در گفته ها و نوشته هایش متبلور است، هم زمان افراطیون داخل و خارج کشور را علیه او برمی انگیزاند، در زندان است و کین جویانه سخت ترین شرایط به او تحمیل می شود؟

حضرات نمایندگان محترم!

یکی از نمایندگان عضو کمیسیون قضائی اخیراً در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص قرنطینه زندانیان گفته بود که مدت قرنطینه برای زندانی محدود و حداکثر ۴۸ ساعت می باشد. اینک سوال ما این است که چرا معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات دولت اصلاحات باید بیش از یک سال و دو ماه را بدون کوچکترین پاسخ گویی توسط مسئولان زندان و مسئولان قضایی و امنیتی در شرایط قرنطینه ابتدا در یک اتاق اداری مربوط به حفاظت اطلاعات زندان و سپس در بند متادون سابق نگهداری شود؟

آیا جناب تجری که به همراه همکارشان آقای بروجردی در اولین و آخرین بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی از تاجزاده که آن هم به درخواست و اصرار خانواده اش که در بی خبری محض از او به سر می بردند، صورت گرفت هنوز هم از نگهداری ایشان در قرنطینه بی اطلاعند؟ هرچند متاسفانه نمایندگان محترم پس از آن ملاقات شرط امانت داری در انتقال گفته های تاجزاده در مورد وضعیت تحمیل شده و شرایط سخت از جمله آزار جسمی به او را به جا نیاوردند ولی آیا هم اینک نیز از در قرنطینه بودن ایشان مطلع نیستند؟ در این صورت امیدواریم این نامه حجت را بر ایشان تمام کند تا سریعتر جبران مافات فرمایند.

نمایندگان محترم مردم!

اخیراً در واکنش به ارائه گزارش گزارشگر حقوق بشر، کمیسیون امنیت ملی اعلام آمادگی کرده تا گزارش را دریافت و بررسی کند. بسیار موجب تأسف است که نمایندگان محترم پیش از آن که خود را موظف به نظارت بر عملکرد قوه قضائیه و پاسخ گویی به شهروندان و خانواده زندانیان سیاسی بدانند، پاسخ به سازمان ملل را بر خود تکلیف می کنند! با این همه ما اجابت چنین درخواستی را به فال نیک می گیریم و از ایشان می خواهیم با ارسال نماینده یا نمایندگان متعهد و خداشناس و اهل صدق و راستی به زندان اوین و دیدار و گفتگو با آزاده دربند سید مصطفی تاجزاده وضعیت و شرایط موجود او را بررسی کرده نتیجه را به خانواده او و عموم مردم که دانستن حق آنان است، اطلاع دهند.

حضرات نمایندگان!

اگر برخی آزادمردان از شما، دیروز خانواده های زندانیان سیاسی برآشفته از بی عدالتی های مسلم را به آرامش دعوت می کردید و می گفتید از سخنان مقامات قضایی در جلسات خصوصی بوی خون به مشامتان می رسد و باید سکوت کرد، اینک اما پس از گذشت بیش از دو سال از انتخابات ۸۸ و روشن شدن بسیاری از ابهامات و در حالی که پاسخ گویی به جامعه جهانی و مردم به ضرورتی غیرقابل انکار تبدیل شده است، بد نیست تا در همین ایام پایان دوران نمایندگی خود با بررسی وضعیت این عزیزان دربند و ارائه گزارش های واقعی به مجلس، نام و یاد نیکی از خود باقی بگذارید.

والسلام علی من اتبع الهدی

خانواده سید مصطفی تاجزاده

سوم آبان ماه ۱۳۹۰ 

۱۳۹۰ آبان ۴, چهارشنبه

احمد شهید: به کمک همه گروه‌ها برای ثبت اطلاعات نقض حقوق بشر در ایران نیاز داریم

عکس: نیک آهنگ کوثر
احمد شهید امروز در گفتگو با خودنویس به محدودیت‌های ویژه‌اش در تهیه گزارش‌هایی با «۱۰ هزار کلمه» سخن گفت و تاکید کرد که تمام تلاشش را می‌کند که در دوره گزارشگری‌اش به بررسی وضعیت اقلیت‌های قومی و دینی هم بپردازد. دکتر شهید در باره نیاز به همکاری گروه‌های مختلف گفت: «ما به کمک همه گروه‌ها برای ثبت اطلاعات نقض حقوق بشر در ایران نیاز داریم تا با دسترسی بیشتر، تصویر کامل‌تری از آنچه در ایران می‌گذرد داشته باشیم.» شهید افزود: «مهم‌ترین چیز این است که ایران به قانون اساسی خودش پایبند باشد و تحت آن پاسخگو باشد و جایی برای مصونیت کسی باقی نگذارد. باید به مردم این تضمین را داد که قانون رعایت می‌شود.» دومین باری بود که احمد شهید را می‌دیدم. اول سه هفته پیش در ژنو بود و بحث بر سر وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی و منع شده از حق و حقوق‌شان اما این بار در دفتری حقوقی در مرکز شهر واشینگتن دی‌سی، با او و دستیارش «رز» در باره سختی‌های تهیه گزارش و محدودیت‌های کاری حرف می‌زدم. دفعه قبل، وقتی از اتاق جلسه با احمد شهید خارج می‌شدیم، سه نفر ایرانی که چهره‌های‌شان به دولتی‌ها می‌خورد در راه پله به ما برخوردند...یکی از آنها گویا داماد احمدی‌نژاد، مهدی خورشیدی بود...دکتر شهید معتقد است که ایران کشور بزرگی است و به دنبال احترام ویژه در سطح جهانی است اما رسیدن به این مهم بدون پایبندی مقام‌های این کشور به قوانین خودشان غیر ممکن است.خودنویس: آقای دکتر شهید، برداشت شما از واکنش‌های مقام‌های ایرانی نسبت به گزارش اخیر شما چیست؟

احمد شهید: راستش راضی بودم. به نظرم من مقام‌های ایرانی به وجهه‌شان در جهان اهمیت می‌دهند. سخن که یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر بررسی گزارش در صورتی که نسخه‌ای از آن را در اختیارش بگذاریم جالب بود. این همان چیزی است که می‌خواهیم در ایران اتفاق بیافتد؛ افرادی درون حکومت به بررسی موارد گزارش شده نقض حقوق بشر بپردازند. دیگری، واکنش نمایندگان ایران در سازمان ملل در نیویورک بود که گفتند ایران برای تهیه گزارش بعدی با ما همکاری خواهد کرد که این بسیار کارساز است. اما سوال اینجاست که این مشارکت تا به کجا ادامه و تداوم خواهد داشت و آیا من می‌توانم از ایران برای کارم بازدید کنم یا نه؟

خودنویس: شما یک دیپلمات هستید و گذرنامه دیپلماتیک دارید. آیا این مساله کمکی به حالتان برای سفرتان به ایران نمی‌کند؟

احمد شهید: برای ورود به ایران نیاز به تایید این کشور دارم. مسافران به ایران نیاز به ویزا دارند، اما من برای رفتن به ایران نیاز به تضمین‌هایی برای ملاقات با کسانی دارم که می خواهم در باره‌شان تحقیق کنم یا ببینم. رفتن به ایران بدون ملاقات این افراد و رفتن به زندان‌ها و دیدار با مقام‌های دولتی که از آن‌ها می خواهم سوال کنم و اطلاعات دست اول بگیرم، دلیلی ندارد.

خودنویس: فکر می‌کنید نتیجه این گزارش و گزارش بعدی‌تان چیست؟

احمد شهید: من دنبال فهم بهتر همه از آن چیزی است که در داخل ایران اتفاق می‌افتد، من در این مرحله و تهیه گزارش نخست به مقام‌های ایرانی نشان داده‌ام که مسائل مهمی وجود دارد که باید به آنها جواب بدهند. گزارش این کار را کرده، و از واکنش‌های ایران استقبال می‌کنیم، و نهایتا من به دنبال تماس و گفتگو با دولت ایران در باره راه‌هایی که دولت ایران می‌تواند در بهبود وضعیت حقوق بشر به کار گیرد هستم.خودنویس: فراتر از گزارشگری، چه کار دیگری می‌توانید انجام بدهید؟

احمد شهید: بر اساس ماموریتی که به من محول شده، کار مشخصی که انجام می‌دهم کمک به دفاع از حقوق بشر در ایران و کمک به آزادی بخشیدن به رسانه‌ها برای اطلاع رسانی و گفتگو با دولت برای بهتر کردن وضعیت حقوق بشر برای شهروندان ایران است.خودنویس: آیا هیچ تضمینی هم وجود دارد که بعد از کار شما، نقض حقوق بشر در ایران هم پایان یابد؟

احمد شهید: نه، وضعیت حقوق بشر در کشورها یک‌شبه بهبود نمی‌یابد، و تا زمان بهتر شدن، گروه‌های مختلف روی این کشورها متمرکز می‌مانند. ایران کشور بزرگی است و دنبال ورود و نفوذ در مسائل جهانی است و مایل است در موقعیت‌های مهم جهانی سهم داشته باشد و رای بیاورد. اما اگر سوال‌هایی جدی در باره اتهام‌های نقض حقوق بشر در باره کشوری وجود داشته باشد، کشور باید نخست رفتارش با شهروندانش مناسب و بر اساس قانون باشد تا بتواند دامنه نفوذش را در بیرون از کشورش گسترش دهد.خودنویس: گزارش شما بیشتر روی موارد مشخص تنظیم شده بود، اما سوال برخی از اقلیت‌های قومی این بوده که چه زمانی به بررسی وضعیت تبعیض آمیز این اقلیت‌ها و نیز وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران خواهید پرداخت؟

احمد شهید: گزارش ما بسیار محدود است، چون باید حد اکثر ده هزار کلمه باشد تا به شورای حقوق بشر سازمان ملل تحویل بدهم. این گزارش به دولت ایران هم داده می‌شود تا نظرهای‌ این دولت را هم بگیریم. تهیه یک گزارش کامل با همه جزئیات کار بسیار دشواری است. من می‌توانم گزارش‌های مختلفی در باره اولویت‌های مختلف تهیه کنم. وضعیت اقلیت‌ها برای من اهمیت زیادی دارد. گزارش اول من در حقیقت دعوتی بود از ایران برای گفتگو...که با من حرف بزنند و یا من با آنها گفتگو کنم. ما به دنبال راه‌ها و روش‌های مختلف برای تهیه گزارش و مستند کردن از وضعیت حقوق بشر در ایران هستیم که می‌تواند متوجه وضعیت اقوام و اقلیت‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و حتی مادران قربانیان وقایع پس از انتخابات باشد.

خودنویس: آیا راه‌هایی برای بررسی اطلاعاتی که به دفتر شما می‌رسد دارید؟

احمد شهید: با این حال اطلاعاتی که از منابع مختلفی به دست ما می‌رسد و برای هر مجموعه باید راه جداگانه‌ای برای بررسی درستی اطلاعات به کار بگیریم، ولی به شما اطمینان می‌دهم که با سخت‌گیری زیادی اطلاعات را بررسی می‌کنیم، درست مانند یک گزارشگر محقق و هیچ جایی برای شک و تردید وجود ندارد.خودنویس: نقض حقوق بشر فقط در دو سال بعد از انتخابات واقع نشده. کسانی که یا در نقض‌ها نقضی داشته‌اند و یا در برابر مسائل زیر سوال ساکت بوده‌اند، ممکن است در توسط حکومت بازداشت شده باشند و به عبارتی حقوق آنها هم نقض شده باشد. در قبال آنها چه کاری می‌توانید انجام بدهید.احمد شهید: وظیفه من، قضاوت کردن درباره مردم نیست. کاری که من انجام می‌دهم، تلاش برای ایجاد ضمانت پایدار برای رعایت حقوق بشر است و این زمانی آغاز می‌شود که رژیم ایران را از مسیر نقض دائمی حقوق بشر دور کنیم و اولین کار، وادار کردن حکومت به رعایت قانون است و از مهم‌تر این است که به وضعیت فعلی نظر داشته باشیم و کمک کنیم که وضعیت فعلی بهتر شود. البته سوابق گذشته رژیم [در نقض حقوق بشر] به وضعیت امروزی مرتبط است. من الان یک ماموریت خیلی کلی دارم، و باید تعیین کنم که چگونه به این مسائل [نقض حقوق بشر در ایران] پرداخته شود، ولی اگر شورا مایل باشد مرا به مسیری دیگر هدایت کند، به آن سو حرکت می‌کنم. مهم‌ترین چیز این است که ایران به قانون اساسی خودش پایبند باشد و تحت آن پاسخگو باشد و جایی برای مصونیت کسی باقی نگذارد. باید به مردم این تضمین را داد که قانون رعایت می‌شود.خودنویس: آیا در کنفرانس‌هایی که گروه‌های مستقل حقوق بشری در مورد ایران برگزار می‌کنند، شرکت می‌کنید؟

احمد شهید: بله، و البته در چارچوب ماموریتم می‌توانم با این فعالیت‌ها ارتباط داشته باشم.خودنویس: انتظار شما از گروه‌های مختلف که در حوزه‌های مختلف مرتبط با حقوق بشر فعالیت کرده اند چیست؟

احمد شهید: ما به کمک همه گروه‌ها برای ثبت اطلاعات نقض حقوق بشر در ایران نیاز داریم. من مایلم که گروه‌ها، مستنداتی که جمع‌آوری کرده‌اند را در اختیار ما بگذارند تا با دسترسی بیشتر، تصویر کامل‌تری از آنچه در ایران می‌گذرد داشته باشیم.



خودنویس

حکم اعدام «سعید ملک‌پور» مجددا تائید شد

در حالی که حکم اعدام «سعید ملک‌پور» برنامه نویس زندانی توسط دیوان عالی کشور نقض شده بود، قاضی «مقیسه» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برای بار دوم این حکم را تائید کرده و در روز چهارشنبه به ملک‌پور ابلاغ کرده است. بی‌بی‌سی فارسی از قول یک منبع آگاه با تائید این خبر نوشته است که اتهام ملک‌پور تبلیغ علیه نظام از طریق طراحی سایت‌های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام و فساد فی الارض است.«سعید ملک‌پور» متولد خرداد ماه ١٣۵۴ و فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی از دانش‌گاه صنعتی شریف است. وی از سال ۲۰۰۵ در کشور کانادا به طراحی وب سایت مشغول بود و در سال ۸۷ پس از ورود به ایران بازداشت شد. این زندانی در رابطه با پرونده‌ی موسوم به «مضلین ۲» مربوط به جرایم اینترنتی بازداشت شد. وی از سوی ارتش سایبری سپاه به طراحی وب سایت‌های «پورنوگرافی» متهم شد.ملک‌پور می‌گوید در صورت بررسی پرونده توسط کار‌شناس کامپیو‌تر و اینترنت می‌تواند بی‌گناهی خود را ثابت کند. او می‌گوید طبق عرف برنامه نویسی، اسم و مشخصات کامل خود را در فایل این برنامه نوشته شده وارد کرده و این برنامه بدون اطلاعش در یک سایت مستهجن استفاده شده است و چون تنها او اسم حقیقی‌اش قابل شناسایی بوده به اتهام راه‌اندازی و مدیریت سایت دستگیر شده است. سخنگوی وزارت خارجه کانادا پیش از این نگرانی عمیق خود را از این حکم اعدام اعلام کرده بود.



خونویس

اعطا جایزه بنیاد تاریخ زنده سوئد به نرگس محمدی

نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ، برنده جایزه سال ۲۰۱۱ “دولت و بنیاد تاریخ زنده سوئد” شده است. این جایزه هر سال به نام یکی از فعالان تاریخی و دموکراسی خواهی سوئد به کسانی اعطا می‌شود که در نقاط مختلف جهان در حوزه حقوق بشر فعالیت می‌کنند.اسکیل فرانک، سخنگوی هیات داوران این جایزه در بیانیه منتشر شده اعلام کرد: “نرگس محمدی به عنوان یکی از فعالان حقوق بشر در جهان شایسته قدردانی است، او برای آزادی بیان و حقوق بشر در ایران هزینه داده و بارها دستگیر شده و از سوی بازداشت شدگان مورد بی احترامی قرار گرفته است و در حال حاضر در بازداشت خانگی است.خانم محمدی از سال ۱۳۸۸ ممنوع الخروج است و امکان خروج از ایران را ندارد. به درخواست هیات داوران این جایزه در ۱۴ نوامبر در مراسمی به شیرین عبادی حقوقدان ایرانی سپرده می‌شود.جایزه امسال این بنیاد به نام “پرآنگر” حقوقدان و فعال حقوق بشری در سال‌های جنگ جهانی دوم نام گذاری شده است.



بی بی سی



نوشته ای از مسعود نوری جاوید

مهدی کوهکن زندانی سیاسی:بی‌مهری بر فرزندان این مرز و بوم تا کی؟

مهدی کوهکن: بیست ماه از حقوق یک زندانی محروم ام

مهدی کوهکن زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین با نگارش نامه‌ای از درون زندان می‌گوید در طی ۲۰ بازداشت خود یک روز هم مرخصی نداشته است و در پرونده دوم خود همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان بسر می‌برد.این فعال فرهنگی در پرونده پیشین خود به همراه هفت تن دیگر محاکمه شده و به سه سال و شش ماه چهار روز حبس تعزیری، ۱۴۸ ضربه شلاق، دو میلیون پانصد هزار ریال جریمه نقدی محکوم شده است، وی ضمن برشمردن موارد مختلف در نقض حقوق خود جرم خود را پشتیبانی از اعتراضات پس از انتخابات می‌داند. متن این نامه کوتاه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:

بی‌مهری بر فرزندان این مرز و بوم تا کی؟ 

امروز که این چند خط را می‌نویسم، حدود ۲۰ ماه از بازداشتم توسط وزارت اطلاعات می‌گذرد. ۲۰ ماهی که حتی بدون یک روز مرخصی و با وجود بیماری‌هایم زندگی زندان را برایم دو چندان کرده.چندمین بار است که دادستان تهران با مجوز اعزام به بیمارستان جهت مداوای زانوی راستم مخالفت نموده. شدت درد زانویم تحمل را برایم غیر ممکن کرده و هم چنین با مصرف مداوم داروهای مسکن دچار بیماری‌های گوارشی شده‌ام. از آخرین مراحل دادرسی پرونده‌ام ۱۰ ماه است که می‌گذرد که تاکنون هیچ حکم و دادنامه‌ای به من ابلاغ نشده است و بلاتکلیف در زندان به سر می‌برم. در این خصوص در چند ماه گذشته بار‌ها برای دادستان تهران نامه نوشتم که هیچ گونه پاسخی دریافت نکرده‌ام و به دلیل بیماری مادرم که در شهرستان فیروزآباد ساکن است و توان آن را ندارد که به ملاقاتم بیاید و یا وجود قطع بودن تلفن ماه هاست که از مادرم بی‌خبرم.مگر شما نگفتید بهشت زیر پای مادران است؛ آیا بهشت او را تبدیل به دوزخ نکرده‌اید؟ این همه بی‌مهری برای یک فعال فرهنگی که جز برای سربلندی کشورش تلاش کرده، سزا نیست. بدانید که تنها گناهم پشتیبانی از خیزش سبز مردم آزادی خواه کشورم است که تا پایان در کنار آنان خواهم ایستاد. 

سبز‌ترین آرزو‌هایم، نثار سبز اندیشان

مهدی کوهکن (کوروش)

۱۲ / ۶ / ۹۰

زندان اوین، بند۳۵۰ 



پارس دیلی نیوز

۱۳۹۰ آبان ۳, سه‌شنبه

علنی‌ترین دروغ احمدی‌نژاد+عکس

در حالی که چند سال قبل و در حاشیه یکی از اجلاس‌های بین‌المللی محمود احمدی‌نژاد با قذافی دیدار «گرم و صمیمانه‌ای» داشته، و همچنین معاون اول وی هم در دی ماه سال ۸۶ با قذافی دیدار کرده، رییس جمهور امروز در بیرجند گفت در ۲۵ سال گذشته هیچ‌یک از روسای جمهور و معاونان کشور ایران با «دیکتاتور لیبی» دیدار نکرده‌اند.رییس جمهور با بیان اینکه «ما با مردم لیبی همواره دوست بوده‌ایم» گفت که در ‌‌٢٥ سال گذشته هیچ‌یک از روسای جمهور و معاونان جمهوری اسلامی با «دیکتاتور لیبی» دیدار نکرده‌اند.به گزارش خبرآنلاین محمود احمدی‌نژاد امروز در یک سخنرانی در بیرجند با انتقاد از مواضع غرب درخصوص لیبی گفت: «اما شما از روسای جمهور و نخست وزیرهای اروپایی یکی را به من نشان دهید که به کشور لیبی سفر نکرده باشد.»این سخن احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که رییس جمهور در حاشیه یکی از اجلاس‌ها دیداری «صمیمانه» با قذافی داشت که تصاویر آن دیدار نیز بطور گسترده روی فضای مجازی قرار دارد.همچنین در دی ماه سال ۸۶ هم پرویز داودی، معاون اول احمدی‌نژاد به لیبی رفت و با معمر قذافی دیدار کرد که تصاویر آن دیدار نیز روی رسانه‌ها منتشر شده است.به نظر می‌رسد همانطور که در سال ۱۳۸۸ و هنگام مناظره تلویزیونی میرحسین موسوی خطاب به احمدی‌نژاد گفت که «ما با پدیده‌ای روبرو هستیم که مسلط به دوربین نگاه می‌کند و دروغ می گوید» احمدی‌نژاد این بار هم در کمال خونسردی! سخن کذبی را بیان کرده است.احمدی‌نژاد در ادامه سخنرانی امروز خود گفت:‌«عده‌ای بر این عقیده هستند که قذافی را مانند بن‌لادن کشتند تا حرف‌ها را نزند؛ چرا که اگر قرار بود این آقا محاکمه شود و بگوید برای انتخابات به چه کسانی پول داده و از سوی چه کسانی حمایت می‌شده است، آن وقت خیلی از مسائل عوض می‌شد.»رییس جمهور در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت «ملت‌ها حق دارند که حاکمان‌شان را خودشان انتخاب کنند و برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند. انتخابات آزاد، حق تعیین سرنوشت، آزادی و عدالت از جمله حقوق ملت‌ها است و دولت‌ها باید با کمک ملت‌ها این حقوق اساسی را محقق کنند.»وی همچنین با اشاره به طرح اتهام اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ «ترور کار آدم‌های جوان، ترسو، منافق و تجاوزطلب است. ملت ایران چه نیازی به این کار دارد؟ البته این‌ها همه بهانه است تا بتوانند از این ابزارها استفاده کنند و جلوی پیشرفت ایران را بگیرند.»احمدی نژاد در پایان هم با اشاره به منتقدان دولت گفت که «جواب این افراد را نمیدهد ولی هر زمان که وقتش برسد مردم آن‌ها را دو ثانیه‌ای از جلوی راه بر میدارند.»

اعلام آمادگی ایران برای کمک به ملت لیبی

در رویدادی دیگر علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با ارسال پیامی خطاب به مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی، با تبریک پیروزی مردم لیبی ابراز امیدواری کرد که «با آغاز مرحله نوین حیات سیاسی در لیبی، زمینه‌های اعمال حاکمیت ملی توسط مردم هموار گردیده و نظامی مبتنی بر پایه مردم‌سالاری دینی با حفظ استقرار و ثبات کشور و بدون نفوذ و دخالت هرگونه نیروی خارجی بر سر کار آید.»به گزارش انتخاب صالحی در این پیام آمادگی مجدد جمهوری اسلامی ایران برای کمک به ملت لیبی در همه زمینه‌ها را اعلام کرد.همچنین وزیر امور خارجه ایران در پایان پیام خود نیز خواهان همکاری رییس شورای انتقالی برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش و یافتن محل نگهداری آنان شد.



خودنویس

احضار و بازجویی دوباره عبدالله مومنی، زندانی سیاسی توسط حفاظت اطلاعات زندان اوین

عبدالله مومنی زندانی سیاسی و فعال دانشجویی، دوشنبه به حفاظت اطلاعات زندان اوین احضار و به صورت کاملا غیرقانونی مورد بازجویی قرار گرفت.هدف از این بازجویی مشخص نیست، اما طبق قوانین جمهوری اسلامی بازجویی از زندانی که حکمش را دریافت کرده و در حال گذراندن آن است کاملا خلاف مقرارت است. این در حالی است که گزارش های رسیده به کلمه همچنین حاکی از آن است که هر روز فشارهای بیشتری بر زندانیان سیاسی به ویژه زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین وارد می شود. چند روز قبل محمد داوری، روزنامه نگار زندانی به خاطر نگارش نامه ای درباره وضعیت بازداشتگاه کهریزک به دادسرا احضار، بازجویی و تهدید شد. همچنین سید محمد ابراهیمی از دیگر زندانیان سیاسی نیز به دلیل اطلاع رسانی درباره آنچه در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات به سرش آمده بود و افشای شکنجه هایش در این بند توسط بازجویان وزارت اطلاعات توسط مسوولان قضایی تهدید و بازجویی شده است.مسوولان قضایی، مدام زندانیان سیاسی را که از هر گونه حق قانونی چون مرخصی، ملاقات حضوری و دسترسی به وکیل محروم هستند به تشدید حکم زندان تهدید می کنند.اکنون سیستم قضایی کشور مدتهاست شاکیان را به جای ظالمان مورد تهدید و بازجویی قرار می دهد و مصداق بارز آن عبدالله مومنی، فعال سیاسی است که به دلیل نوشتن نامه اش به رهبری و شرح شکنجه هایش دوباره بازجویی و پرونده جدیدی برایش تشکیل شد و اکنون نیز به دلایل نامعلوم توسط حفاظت اطلاعات زندان اوین بازجویی و تهدید شده است.عبدالله مؤمنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) سی خردادماه ۱۳۸۸ پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ساختمان ستاد شهروندان آزاد (حامیان مهدی کروبی، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری) بازداشت و به مدت سه ماه در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ و ۲۴۰ محبوس و بازجویی شد. این فعال دانشجویی در دادگاههای نمایشی و محاکمه های غیرقانونی بعد از انتخابات به تحمل چهار سال و ۱۱ ماه حبس محکوم شد. اما این حکم غیرعادلانه هرگز باعث نشد که او از اعتقادات و مواضع خود دست بردارد و در شهریور ماه ۸۹ با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رهبری با شرح شکنجه ها و شرایط اسف بار زندان های جمهوری اسلامی خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب پیرامون رخدادهای صورت گرفته، شد. اما به جای تشکیل کمیته حقیقت یاب بار دیگر عبدالله مومنی احضار و با اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب روبرو شد.عبدالله مومنی پیش از این نیز در پی انتشار نامه ۲۶ زندانی سیاسی، نامه ۱۴ زندانی سیاسی در خصوص لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب و همچنین اعتصاب غذای ۱۲ نفره به دادسرای اوین فراخوانده شده بود. اما پاسخ عبدالله مومنی به مقامات قضایی در جریان این احضارها که گاه با درخواست انصراف از شکایت و یا تغییر مواضعش نیز همراه بوده، این بوده است که “پیش از هرچیز باید به ظلم ها و شکنجه هایی که بازجوها مرتکب شده اند رسیدگی کنید و این تنها خواستۀ من است.





گزارش کلمه  

اعزام حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس زندانی از اوین به بیمارستانی در تهران

حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس زندانی،، که در اعتراض به عدم اعزام خود به بیمارستان دست به اعتصاب دارو و درمان زده بود، ظهر روز دوشنبه دوم آبان ماه، سرانجام به بیمارستان هاشمی‌نژاد در تهران منتقل شد.حسین رونقی ملکی در اعتراض به عدم اعزام خود به بیمارستان و عدم رسیدگی پزشکی به خود در زندان اوین از هفته گذشته دست به اعتصاب دارو و درمان زده و درخواست کرده بود بدون دست‌بند و پابند به بیمارستان منتقل شود که این مساله اعزام وی را به مدت سه هفته به تأخیر انداخته بود.بر اساس این گزارش، روز دوشنبه با قبول خواسته‌ این وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر، وی بدون دست‌بند و پابند برای درمان به بیمارستان هاشمی‌نژاد در تهران منتقل و در آن‌جا بستری شد.طی ماههای گذشته، دادستان تهران دستور انتقال حسین به بیمارستان را صادر کرده بود اما وی که باید برای ادامه درمان و عمل جراحی به بیمارستان منتقل می‌شد، همچنان در زندان به سر می‌برد و از درمان وی جلوگیری شده بود.این زندانی سیاسی، طی نامه‌ای از دادستان خواسته‌ کرده بود که هنگام انتقال وی به بیمارستان و پس از آن در بیمارستان به وی دست‌بند و پابند زده نشود. همچنین او خواسته است که بعد از عمل جراحی در زندان به مرخصی استعلاجی بیاید تا بتواند درمان خود را تکمیل کند.حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر هم اکنون نزدیک به ۶۷۰ روز است که در زندان اوین به سر می‌برد و علی‌رغم این مدت طولانی و رنج بردن از بیماری همچنان از مرخصی محروم است و مقامان قضایی و امنیتی با مرخصی وی مخالفت می‌کنند.وی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به تأیید رسیده و این وبلاگ‌نویس هم اکنون با وجود بیماری و نیاز مبرم به درمان پزشکی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند ۳۵۰ زندان اوین است.





خانه حقوق بشر ایران 

۱۳۹۰ آبان ۲, دوشنبه

تجمع مجدد مادران عزادار در پارک لاله تهران و درخواست از گزارشگر ویژه حقوق بشر

در ادامۀ واکنش ها نسبت به گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، تشکل مدنی «مادران عزادار»، با صدور بیانیه ای، خواستار مشخص شدن جایگاه جانباختگان سه دهه گذشته و همچنین آزار و اذیت ها و فشارهای حکومت بر خانواده های آنان شدند.به گزارش تارنمای «مادران پارک لاله» (مادران عزادار ایران)، در این بیانیه که همزمان با تجمع گروهی از مادران جانباختگان حوادث بعد از انتخابات و حامیان و نزدیکان آنان در پارک لاله تهران (شنبه سی مهر ماه) منتشر شده، سه خواستۀ زیر مطرح و علنی گردیده است:
۱- خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم.
۲- خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم.
 ۳- خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم. ما مادران پارک لاله، اعدام های فردی و دسته جمعی در زندان ها؛ کشتارها و ترور های قومی، ملیتی، دینی، سیاسی، عقیدتی در خیابان ها؛ حمله به خانه ها، خوابگاه ها و محل های کار؛ ربودن، زندانی کردن و آسیب رساندن افراد برای کشتن اندیشه انسانی؛ شکنجه، اعتراف گیری، تجاوزو در نهایت سنگسار و قصاص را جنایت می دانیم و برای جلوگیری از تکرار جنایت و برای بهروزی انسان ها مبارزه می کنیم.ما مادران پارک لاله امروز دوباره در پارک لاله جمع شدیم تا نشان دهیم که هنوز هستیم و پیگیرانه خواسته های خود را تا تحقق تمامی آنها دنبال می کنیم.در بیانیه «مادران پارک لاله» آمده است: “یک بار دیگر مادران پارک لاله در بعداز ظهر شنبه ای پاییزی در میان بهت و حیرت مردم حاضر در پارک، میدان آب نما را در سکوتی اعتراض آمیز دور زدند. آنان این بار نه با لباس سیاه که با لباس های رنگین به نشانه شور و اشتیاق به ادامه مبارزه تا رسیدن به خواسته های خود به میعادگاه خود در پارک لاله بازگشتند. آنان باور دارند که برای رهایی باید راه های ناهموار و پر سنگلاخ را پیمود و در این راه هیچ هراسی به دل راه نمی دهند زیرا به انتخاب راه خود ایمان دارند…
پس از ماه ها انتظار، اولین گزارش گزارشگر ویژه آقای احمد شهید در مورد نقض آشکار حقوق بشر در ایران ارایه شد. هرچند خوشحالیم که در این گزارش به حقوق از دست رفته بسیاری از انسان های آزادی خواه اعتراض شده است، ولی دریغ و درد که باز خودی و غیر خودی و تبعیض نقش خود را بازی کرد و با کمبودهای بسیار منتشر شد. مواردی که شاید بتوان گفت از مهم ترین و آشکارترین موارد نقض حقوق بشر حداقل در دو سال اخیر بوده است. مواردی چون کشتار انسان های بی دفاع و مورد تعرض قرار دادن خانواده ها و حامیان آنها.در این بیانیه پیرامون نواقص گزارش احمد شهید آمده است: “آقای شهید در روش کار خود تاکید کرده که تمرکز اصلی تلاش‌هایش تهیه گزارش عادلانه و دقیق از وضعیت حقوق بشر در ایران است، آیا این عادلانه است که فقط در دو سال گذشته، تعداد زیادی انسان به جرم اعتراض به نقض اولیه ترین حقوق خود کشته، مجروح یا بیمار شده اند؛ تعدادی دست به خودکشی زده اند؛ تعداد زیادی به زندان افتاده و تحت بازجویی های پیاپی قرار گرفته و یا برای اعتراف گیری شکنجه شده و یا مورد تجاوز قرار گرفته اند و هیچ اشاره ای به آن ها نشود؟ آیا این عادلانه است که مادران و خانواده های کشته شده ها حتی اجازه برگزاری مراسم یادبود فرزندان شان را ندارند و باز هیچ اشاره ای به آنها نشود؟ آیا این عادلانه است که حامیان مادران داغدار تنها به جرم حمایت از انسانیت و حقوق بشری(حمایت از مادران عزادار) دایم تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گیرند، زندانی شوند و تحت بازجویی و احضارهای مکرر قرار گیرند و هم اکنون نیز دو تن از آنها به نام خانم ها لیلا سیف اللهی و ژیلا کرم زاده مکوندی در دادگاه بدوی به چهار سال زندان محکوم شوند ولی هیچ جایگاهی در گزارش آقای شهید نداشته باشند؟!همچنین خاطرنشان شده است: “ما مادران پارک لاله انتظار داریم، صدای دادخواهی ما مادران و حامیان در گزارش های بعدی گزارشگر ویژه سازمان ملل شنیده شود. همچنین انتظار داریم به موارد گسترده و آشکار نقض حقوق بشر که در طی این سی و سه سال بر مادران و خانواده و حامیان رفته است و احتمالا در گزارش های قبلی گزارشگران ویژه از جمله آقای گالیندوپل موجود است و به بایگانی سپرده شده است، نیز پرداخته شود.گفتنی است تجمع و تشکل موسوم به “مادران عزادار” و حامیان آنها، از آخرین شنبه خرداد ماه دو سال پیش و پس از جانباختن تعدادی از جوانان در حوادث خونین بعد از انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت. در جریان این تجمعات که شنبه ها عصر مقابل میدان مرکزی پارک لاله تهران برگزار می شد، مادرانی که فرزندان خود را از دست داده یا ناپدید شده و همچنین گروهی از فعالان مدنی و حقوق زنان – به خصوص مادرانی که در سال های پیشتر فرزندانشان اعدام یا ناپدید شده اند- نیز شرکت داشتند. بعدتر نیز، مادرانی که فرزندانشان در بازداشت قرار گرفتند، به این جمع مادران پیوسته بودند. آنها خواستار حقیقت یابی در مورد کشته، ناپدید و بازداشت شدن فرزندان خود و پاسخگویی مقامات در برابر این موارد بودند.تجمع “مادران عزادار”، برگرفته از تجمعات اعتراضی مادران آرژانتینی درسالهای دهه ۱۹۷۰ است که تعدادی از مادران مفقود شدگان و جانباختگان، مدتهای مدیدی با روسری های سفید و شمع در دست، در یکی از میادین بوئنوس آیرس (پلازا دُمایو) تجمع کرده و خواستار “حقیقت یابی در مورد فرزندان خود بودند.



تحول سبز

تماشای این تصاویر به پاستورنشینان توصیه میشود شاید درس عبرتی شود

انقلابيون ليبی ديکتاتور ديوانه را راهی برزخ کردند تا موج شادی در سراسر ليبی سرازير شود و مردم برای ديدن جسد ديکتاتوری که چهل سال از منافع ملی به سود خود و خانواده اش منفعت می برد، به صف شده اند تا عکسی يادگاری برای آيندگان به يادگار بگذارند که آری با مقاومت و اتحاد ملی می شود هرديکتاتور خودخواهی را به بخش تاريک تاريخ سپرد.شايد قاطبه مردم ايران که خود تجربه انقلاب و سرنگونی يک حکومتی را دارند دلسوزانه تر از مردم ليبی به فردای آنان دلنگرانند چرا که در ابتدای انقلاب خودشان وعده و شعارهای فريبنده و دلنشين زیادی شنيده بودند و اگر مردم مصر و ليبی نيز اشتباهاتی که ايرانيان انجام دادند و در برابر گمراهی و کج روی آرمان ها و شعارهايشان در ابتدای سالهای انقلابشان توجه نشان ندهند و به جای اعتراض و ايستادگی با بی تفاوتی به روزمردگی قناعت کنند، همان بازخورد و نتيجه ای را خواهند داشت که کشور ایران با آن مواجه شده است.قذافی مردم کشورش را موش خطاب کرد همانند رهبری و سردمداران جمهوری اسلامی که مردم ايران را تحقير کرده و خواست و نظرشان را ناديده گرفتند و با پادگانی کردن فضای جامعه در خيابانهای ايران و خصوصا تهران با تکبر راه رفتند و به جای شنيدن صدای اعتراض مردم هل من مبارز طلبيدند مردم بزرگوار ايران را خس و خاشاک،ميکروب و بزغاله ناميدند و هر غلطی خواستند با سرمايه های مادی و منافع ملی کردند تا جايی که تحريم ها دو چندان شد و ايرانی در جهان تروريست معرفی شد .نه رهبر اين نظام، نه رئيس جمهور و نه نمايندگان مجلسی که فرمايشی تصميم گيری ميکنند، درمقابل قانون اساسی که ميثاق ملی ملت است، سر تعظيم فرو نبردند و در برابر هر ظلم، جنايت و اختلاس و مفسده اقتصادی اعتراض نکردند و يک نوع مصونيتی برای خود قائل شدند ولی بايد بدانند مردم ايران ، يعنی همان مردمی که تاريخ کشورشان به خود ديکتاتورهای بسياری ديده است و در مقابل جباران زيادی در طول تاريخ مبارزه کرده و آنها را وادار به کرنش در مقابل قدرت فرهنگی ايران کرده، تاب اينهمه تحقير از جانب مسلمان نماهای پرمدعا که بوی تعفن جنايتهايشان همه جا را فرا گرفته ندارند و با تداوم شرايط امنيتی و سخت اقتصادی از نو برخواهند خواست و اينبار با تجربه تلخ اعتر اضات سال ۸۸، تا به رسيدن به هدفشان ساکت نخواهند نشست. یادمان نرفته است شعار " میکشم میکشم آنکه برادرم کشت "، دولت کودتا استعفا استعفا، دیکتاتور حیا کن رهبری رو رها کن " که در خیابان های تهران و دیگر شهرهای کشور طنین انداز شده بود.بهتر است تا اين تصاوير را پاستور نشينان و حاميان مسلح نظام با دقت تماشا کنند و به مراسم نمایشی « 9 دی » که نمونه آن را نیز معمر قذافی تنها چند ماه قبل از مرگش به راه انداخته بود، دل خوش نکنند چرا که واقعیات جامعه با آنچه مجیزه گویان منفعت بر بیت رهبری می گویند، زمین تا آسمان تفاوت دارد. مردمی که جانشان از ديکتاتوری قذافی به لب رسيده بود، برای ديدن و به يادگار عکس گرفتن از جنازه وی به صف شده اند تا به دنيا نشان دهند ديکتاتور هرچقدر هم پرمدعا و قدرتمند باشد، سرانجام مجبور است در برابر خواست و اراده ملت زانو بزند. آقای رهبر، آقای مسئول : کمی از تار خود تنيده اتان بيرون بياييد و واقعيات جامعه را باور کنيد. 





خبرنگاران سبز

تهدید سیدمحمد ابراهیمی به خاطر افشای شکنجه‌هایش در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات

سید محمد ابراهیمی، زندانی سیاسی، چند روز پیش از بند ۳۵۰ زندان اوین به دادگاه انقلاب احضار شد و به خاطر افشای شکنجه هایش در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات که در سایتهای خبری بازتاب گسترده ای یافت، تهدید و بازجویی شد.این زندانی سیاسی توسط معاونت دادگاه انقلاب که یک روحانی است، تهدید و بازجویی شد. این مسئول قضایی از وی خواست خبرهایی را که در سایتهای خبری درباره شکنجه اش منتشر شده، تکذیب کند؛ وگرنه حکم سنگینی در انتظارش خواهد بود، اما ابراهیمی از تکذیب این خبرها سر باز زد و این مساله موجب فحاشی و هتاکی معاون دادگاه انقلاب به او شد.این مقام قضایی، ابراهیمی را تهدید کرد که به خاطر این عدم همکاری آینده بدی در انتظارش است و سال ها در زندان خواهد ماند. او همچنین به این زندانی سیاسی وعده داد که اگر این خبرها را تکذیب کند، هرچه زودتر شرایط آزادی اش را فراهم می کند؛ درخواستی که از سوی ابراهیمی رد شد.سید محمد ابراهیمی ۲۲ آذرماه سال گذشته در محل کار خود بازداشت شد. وی هفت ماه را در سلول‌ انفرادی و تحت شکنجه های شدید جسمی و روانی گذراند. شکنجه هایی که در نهایت موجب انتقال او به آسایشگاه روانی امین آباد شد.اتهام اصلی این زندانی سیاسی، ارتباط با مادران عزادار پارک لاله و ترتیب دادن جلسه دیدار این مادران با مهندس میرحسین موسوی بوده است. مادران عزادار، مادرانی هستند که طی سالهای گذشته و به ویژه حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ عزیزان خود را از دست داده اند و یا فرزندانشان مفقود و زندانی شده اند. آنها خواسته ای جز آزادی همه زندانیان عقیدتی و مجازات آمران و عاملان کشتار و شکنجه فرزندانشان در دادگاههای علنی ندارند.خواهر سید محمد ابراهیمی چند روز پیش در گفت‌و‌گویی با جرس از شکنجه برادر خود در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات پرده برداشت، حقایقی که اکنون به تهدید این زندانی سیاسی و فحاشی به او منجر شده است.وی در آن گفت‌و‌گو تاکید کرد: «پدرم وقتی برادرم محمد را در آسایشگاه روانی با وضعیت بسیار بدی دید، بعد از دو هفته از غصه فوت کرد. او وقتی از دیدن برادرم آمد تا قبل از مرگش فقط گریه می کرد و می گفت بروید ببینید با محمد چه کرده اند؟ با او چه کردند که به این حال و روز افتاده است؟ دکترها گفتند از غصه و فشار زیاد فوت کرده است. الان چهار ماه است که از فوت پدرم می گذرد و وضعیت مادرم هم خوب نیست.»خانم ابراهیمی گفت: «از دستگیری برادرم هفت ماه می گذشت اما ما هیچ اطلاعی از وضعیت او نداشتیم، بعد از هفت ماه فهمیدیم که چه بلایی سرش آورده اند خودش تعریف می کرد در انفرادی بوده و کتکش می زدند و آن قدر بر سرش کوبیده اند که الان حافظه اش ضعیف شده و نمی تواند بر هیچ موضوعی تمرکز کند.»ابراهیمی هفت ماه اول بازداشتش را دریکی از سلول های انفرادی بند ۲۰۹ گذارند. وی دو ماه پیش دوباره برای بازجویی به همین سلول انفرادی منتقل شد. این در حالی است که بعد از اتمام تحقیقات و انتقال به بند عمومی، بازگرداندن دوباره متهم به سلول انفرادی و بند امنیتی تحت نظر وزارت اطلاعات کاملا خلاف قانون است.هنوز حکمی برای این زندانی سیاسی صادر نشده است و او به صورت کاملا بلاتکلیف در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد. محمد به گفته همبندانش از نظر جسمی و روحی شرایط بسیار نامناسبی دارد.





گزارش خبرنگار کلمه  

محاکمه تروریست نیروی قدس پاسداران در واشنگتن

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که امروز نخستین دور محاکمه جنجالی متهم به ترور سفیر عربستان در واشنگتن برگزار خواهد شد.
دادستان کل آمریکا گفت که جلسه دادگاه منصور ارباب‌ سیار امروز (دوشنبه) در نیویورک برگزار می‌شود.آمریکا مدعی است که منصور ارباب‌ سیار متهم به همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن است.رئیس دادگستری و رئیس پلیس فدرال آمریکا ارباب‌ سیار را متهم به همدستی با غلام شکوری یک ایرانی دیگر کردند و اعلام داشتند وی می خواسته با همکاری مافیای مواد مخدر در مکزیک سفیر عربستان در آمریکا با ترور کند.مقام های آمریکا همچنین مدعی هستند که ارباب سیار به جرم خود اعتراف کرده و قرار است در جلسه دادگاه تقاضای فرجام کند.آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، و کانادا پنج نفر را در ارتباط با این پرونده تحریم کرده‌اند.



نوشته ای از رضا صالحی

۱۳۹۰ آبان ۱, یکشنبه

"اميرعلی علامه‌زاده در هنگام ملاقات گريه می‌کرد"

خانواده اميرعلی علامه‌زاده، روزنامه‌نگار زندانی در ايران نسبت به وضعيت وی ابراز نگرانی کرده‌اند.زينب علامه‌زاده، خواهر اين روزنامه‌نگار روز شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ به تارنمای "خانه حقوق بشر ايران" گفت برادرش در نخستين ملاقاتی که داشته، " از وضعيت روحی خوبی برخوردار نبوده و مدام گريه می‌کرده است.اميرعلی علامه‌زاده، يکشنبه ۲۷ شهريور سال جاری توسط سه مأمور امنيتی در تهران بازداشت شد.حکم بازداشت وی از سوی شعبه ۱۴ دادسرای فرهنگ و رسانه صادر شده است. اين روزنامه‌نگار در بند ۲ الف زندان اوين که زير نظر سپاه پاسداران است، نگهداری می‌شود.خواهر اين روزنامه‌نگار گفت اتهامات علامه‌زاده به‌طور دقيق مشخص نيست و فقط اعلام شده که اتهامات وی "امنيتی" است.وی نحوه بازداشت برادرش را اين‌گونه اعلام کرد: "روز ۲۷ شهريور ماه، صبح که داشت می‌رفت سر کار‬، گويا نزديک منزل جلویش را در خيابان می‌گيرند. ‫من خود هم داشتم حاضر می شدم بروم سر کار‬. اميرعلی زودتر از من برگشت و گفت لباس بپوشيد حکم دارند خانه را بگردند و من را هم با خودشان می‌برن‬د. سه نفر بودند که مشغول بازرسی منزل شدند. هيچ صحبتی نکردند و اجازه هم ندادند که ما با هم صحبت کنيم."

"مأموران به دنبال يک هارد هزار گيگ"

زينب علامه‌زاده افزود: "همان روز بازداشت به اميرعلی در خانه گفتند که يک هارد هزار گيک هم داری، آن را هم بياور. اميرعلی در پاسخ‌شان گفت که آن در هارد در خانه‌مان در بابل هست. همين مسأله باعث شد که يک ماه بعد برای پيدا کردن آن هارد به خانه‌مان در بابل بروند و آن‌جا را بازرسی کنند. در بابل ريسور ماهواره و ال‌ان‌بی و ديگر وسائل را برداشتند و با خود بردند و ما را هم تهديد کردند.وی در مورد تهديد خودش و برادرش در بابل گفت: "در بابل وقتی خانه را به هم ريختند و هارد را پيدا نکردند، با بردار ۱۷ ساله‌ام که در مدرسه بود، تماس گرفتند و گفتند بيايد خانه. برادرم را تهديد کردند که هم خودش و هم خواهرش، يعنی من را بازداشت می‌کنند. آن‌ها حق نداشتند که چنين کاری انجام دهند. اين کار غيرقانونی بود که بخواهند خانواده من را تهديد کنند. آن‌ها جو خانه ما را متشنج کردند و بعد هم رفتند.خواهر اين روزنامه‌نگار گفت: "پدر و مادر من از ناراحتی وضعيت بسيار بدی دارند و خانواده ما دارد رنج می‌کشد. ما می‌خواهيم که هر چه زودتر وضعيتش مشخص شود و آزاد شود.وی افزود: "برادرم مبتلا به ديسک کمر شديد است. نمی‌توانست بنشيند و خيلی سخت بود انجام کارها به خاطر مريضی‌اش. اما حالا مشخص نيست در بند ۲ الف زندان اوين چه وضعيتی دارد. ما نگرانش هستيم.چندی پيش نيز کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران با ابراز نگرانی از بی‌خبری از وضعيت اميرعلی علامه‌زاده، خواهان اعلام موارد اتهامی وی و برخورداری اين روزنامه‌نگار از يک دادرسی عادلانه شده است.علاوه بر علامه‌زاده، "محمد حيدری، مهدی افشارنيک، علی اکرمی و محسن حکيمی" چهار روزنامه‌نگار ديگری هستند که در تهران بازداشت شده‌اند.در شيراز نيز فرزاد صدری، سردبير خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در منطقه فارس، هخامنش يونسی، عکاس ايسنا و سعيد نظری و علی نظام‌الملکی دو خبرنگار ايسنا در فارس بازداشت شده‌اند. با اين حال هخامنش يونسی يکشنبه ۲۴ مهر آزاد شد.حميد موذنی، روزنامه‌نگار و نويسنده بوشهری از ديگر بازداشت‌شدگان هفته‌های اخير است.موج تازه بازداشت روزنامه‌نگاران در ايران پس از پخش مستند "خط و نشان رهبر" از تلويزيون بی‌بی‌سی فارسی آغاز شد. اين مستند درباره زندگی شخصی و سياسی آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران است.

منبع: رادیو زمانه

حکم اعدام سعید ملک پور برای بار دوم ابلاغ شد

حکم اعدام سعید ملک پور زندانی ایرانی کانادایی در زندان اوین تهران که در دیوان عالی کشور نقض شده بود برای بار دوم در شعبه 28 دادگاه انقلاب توسط قاضی مقیسه تایید و روز چهارشنبه به او ابلاغ شد. به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، بر اساس گفته خانواده سعید ملک پور، او روز چهارشنبه 27 مهرماه به شعبه 28 دادگاه انقلاب منتقل شد تا هفت سال و نیم حبس تعزیری و پس از آن حکم اعدام از سوی قاضی مقیسه برای بار دوم به او ابلاغ شود. قاضی مقیسه بار اول در پائیز سال 1389 به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق طراحی سایت های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام، و فساد فی الارض، حکم اعدام را صادر کرده بود که به تایید دادگاه تجدید نظر رسید، اما در خرداد ماه امسال در دیوان عالی کشور نقض شد. حکم جدید نیز در صورت اعتراض به دیوان عالی کشور برای بررسی ارسال خواهد شد.سعید ملک پور از متهمان پرونده موسوم به «مضلین ۲» مربوط به جرائم رایانه‌ای است که سه سال پیش توسط سپاه پاسداران دستگیر شده و در زندان به شدت شکنجه شده است، بطوریکه فک او در رفته است. همسر او زهره افتخاری پیشتر عنوان کرده بود که او تحت شکنجه در سلول انفرادی مجبور به اعتراف شده است.حکم اعدام سعید ملک پور نه تنها مورد اعتراض فعالان مدنی و اجتماعی و نیز دانشجوبان و دانشگاهیان دانشگاه های ایران قرار گرفت، بلکه از سوی دولت کانادا محکوم شد. امید می رفت با نقض این حکم در دیوان عالی کشور شرایط محاکمه عادلانه و استفاده از کارشناسان کامپیوتر در پرونده برای قضاوت دقیق تر رعایت شود اما به همان روش سابق این حکم ابلاغ شد. دادگاه سعید ملک پور بار اول تنها 15 دقیقه طول کشید و او امکان دفاع از خود را نیافت و این بار نیز تنها برای ابلاغ حکم به دادگاه فراخوانده شد.سعید ملک پور در سال 83 به کانادا مهاجرت کرد و در سال 87 در حالی که برای عیادت از پدر بیمارش به ایران سفر کرده بود، توسط سپاه پاسداران بازداشت شد و مدت یک سال را در سلول‌های انفرادی و تحت شکنجه گذراند.




کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

سفارت سپاه پاسداران در لندن: تسخیر وزارت خارجه بعد از نفت

در حال حاظر نزدیک به ٢ میلیارد دلار دارایی های ایران در بانک های بریتانیا بلوکه شده و در تازه ترین اقدام علیه جمهوری سلامی، لندن پنج فرد مشکوک و متهم به دخالت در طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن را که به تازگی از سوی آمریکا تحریم شده اند (منجمله قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، غلام علی شکوری، عبدالرضا شهلایی و حامد عبداللهی)، مشمول تحریم و مسدود کردن اموال ساخته است.با توجه به حساسیت فوق العاده ای که اقدامات سپاه در خارج از کشور ایجاد کرده است، افزایش نفوذ سپاه در وزارت خارجه و یا واگذاری مدیریت مستقیم این وزارتخانه به سپاه، تنها میتواند مناسبات خارجی بحران زده جمهوری اسلامی را در وضعیتی دشوار تر قرار دهد.

پارس دیلی نیوز:رادیو فرانسه به قلم رضا تقی زاده ، نوشت: انتشار بی سابقه مقاله ای انتقادی در یکی از سایت های منسوب به اصولگرایان، علیه عملکرد سفارت جمهوری اسلامی در لندن و باز تاب آن در سایر رسانه های همگروه، میتواند نشانه شکل گرفتن تلاشهایی برنامه ریزی شده، جهت فراهم ساختن زمینه واگذاری مدیریت وزارت خارجه جمهور ی اسلامی به سپاه پاسداران و یا در اختیار گرفتن مستقیم آن از سوی نظامیان تلقی شود.درهفتۀ جاری سایت خبری تابناک، منسوب به محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه و یکی از نامزد های اصولگرایان در انتخابات گذشته رییس جمهوری، مقاله ای انتشار داد با عنوان " سفارت ایران در لندن به چه کاری مشغول است"؟
در این مقاله اگر چه در ظاهر عملکرد سفارت خانه بی سفیر ایران در لندن هدف قرا گرفته، در باطن، عملکرد وزارت خارجه بزیر سئوال رفته است. در اختیار گرفتن مستقیم وزارت خارجه توسط سپاه، علاوه بر فراهم آوردن پایگاهی برای اعزام کادر های اداری سپاه به خارج، اداره عملیات برون مرزی آنرا نیز، بدون مداخله و مزاحمت عوامل غیر سپاهی، ممکن میسازد.پیش از تدارک هجوم تازه سپاه برای در اختیار گرفتن وزارت خارجه، وزارت نفت با عزیمت رستم قاسمی از قرار گاه خاتم الانبیا، بازوی مهندسی سپاه، به آن وزارتخانه، به اشغال سپاه درآمده بود.

وزرای سپاهی

وزارت کشور با حضور مصطفی محمد نجار و وزارت دفاع با حضور احمد وحیدی، وزارت نیرو با حضور مجید نامجو، وزارت اطلاعات با حضور حیدر مصلحی، وزارت رفاه با حضور صادق محصولی، و چند پست معاون رییس جمهور، پیشتر در اختیار سپاه قرار گرفته بود.در حال حاظر نیز نمایندگان سپاه، چند سفارتخانه کلیدی را در بغداد، کابل، دمشق، و همچنین تعدادی از سفارتخانه های جمهوری اسلامی را در آسیای مرکزی، آمریکای لاتین و آفریقا بطور کامل در اختیار دارند.پس از شکست رییس دولت دهم در رقابت قدرت با رهبر جمهوری اسلامی و شکل گرفتن خلاء نسبی ناشی از این عقب نشینی، سپاه پاسداران موضعی مستحکم تر از پیش در هرم قدرت داخلی بدست آورده است. در نتیجه این بهبود موقعیت، سپاه در تدارک حضور فعال در انتخابات آینده مجلس و پس از کسب کرسی های بیشتر در مجلس، نشانه رفتن پست رییس جمهوری و تشکیل دولت یازدهم است.رییس دولت دهم که ادامه حضور غیر مستقیم خود را در دولت بعدی بسیار دشوار می بیند، به نوعی باز گذاشتن دست سپاه در امور اجرایی را در جهت تلافی شکست های اخیر خود و بی ثبات ساختن موازنه قدرت داخلی به سود نظامیان و زیان روحانیون می بیند. هدیه وزارت نفت به سپاه نیز در راستای این سیاست صورت گرفت.

مسابقه برای جلب حمایت سپاه

چهره های امیدوار در انتخابات آینده رییس جمهوری نیز راه موفقیت خود راعلاوه بر کسب پشتیبانی رهبر، در جلب حمایت سپاه می بینند. منجمله علی لاریجانی، رییس مجلس اسلامی که در وزارت خارجه از نفوذ و سهمیه قابل ملاحظه ای برخوردار است، بنظر میرسد که واگذاری مدیریت کامل این وزارت خانه را به سپاه، در صورت چشم پوشی سپاه از پست رییس جمهوری و رسیدن خود به این مقام، در انتخابات آینده، مورد توجه قرار دهد.طی ماههای اخیر، با حمایت علی لاریجانی، علی اکبر صالحی وزیر خارجه، درمجلس در چند نوبت مورد انتقاد قرار گرفته و حتی تهدید به استیضاح شده است.با این وجود، و شاید بی اعتنا به رقابت نامزد های آینده برای جلب حمایت سپاه، و یا سیاست های در باطن تلافی جویانه و در ظاهر دوستانه، رییس کنونی دولت در باز کردن درهای بیشتر بروی نظامیان و سپاه پاسداران مستقیما طرح افزایش نفوذ در امور اجرایی و اعمال مدیریت مستقیم در وزارتخانه ها را با هدف گرفتن وزارت خارجه مورد توجه قرار داده است.

سوابق وزیران سابق

وزرای خارجه سابق جمهوری اسلامی، کریم سنجابی، ابراهیم یزدی، ابولحسن بنی صدر، صادق قطب زاده، محمد علی رجایی، میر حسین موسوی، علی اکبر ولایتی، کمال خرازی و منوچهر متکی، هیچیک عضویت سپاه پاسداران را نداشته اند. سفرای جمهوری اسلامی در لندن نیز از این انتساب به سپاه و داشتن سابقه خدمت در سپاه محروم بوده اند.سطح مناسبات ایران و بریتانیا، بعد از قطع روابط لندن با تهران در آذر ماه 1359، 7 سال بعد ارتقاء یافت و اولین سفیر جمهوری اسلامی، غلامرضا انصاری، در سال 1367 عازم لندن شد.مرتضی سرمدی سفیر بعدی ایران بود و در دولت دوم محمد خاتمی، محمد حسن عادلی عازم لندن شد. بعد از عادلی، و در یک یورش فله ای برای تغییر سفیران کار آمد تر ایران در خارج، و همزمان با انجام تغییرات مشابه در پاریس، برلین و مالزی، سفارت ایران در لندن به رسول موحدیان عطار رسید که در اندازه های اداری و سوابق سیاسی و علمي، عادلی نبود.بعد از خاتمه زمان سفارت عطار در لندن، دولت احمدی نژاد مهدی صفری، سفیر سابق در مسکو را برای این پست در نظر گرفت ولی دولت بریتانیا با این ماموریت روی موافق نشان نداد. صفری چند ماه بعد سفیر جمهوری اسلامی در پکن شد و سفارت لندن به حال سابق باقی ماند.اگرچه در زمان موحدیان عطار، مناسبات ایران و بریتانیا مسیر دشواری را طی کرد، در عین حال کنسولگری جمهوری اسلامی در لندن شاید با تلاشی بیشتر از گذشته امور کنسولی را ادامه داد.از نکته های بحث انگیز زمان سفارت رسول موحدیان در لندن، هدیه کردن یک گوسفند به شاهزاده ویلیام، فرزند ولیعهد بریتانیا، در زمان ازدواج او بود.از زمان برگزاری انتخابات پیشین ریاست جمهوری، مناسبات بریتانیا و جمهوری اسلامی سرد تر از گذشته شده است. به قدرت رسیدن دولت محافظه کار دیوید کامرون در بریتانیا، این دشواری ها را بیشتر تر از پیش ساخته.در حال حاظر نزدیک به ٢ میلیارد دلار دارایی های ایران در بانک های بریتانیا بلوکه شده و در تازه ترین اقدام علیه جمهوری سلامی، لندن پنج فرد مشکوک و متهم به دخالت در طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن را که به تازگی از سوی آمریکا تحریم شده اند (منجمله قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، غلام علی شکوری، عبدالرضا شهلایی و حامد عبداللهی)، مشمول تحریم و مسدود کردن اموال ساخته است.با توجه به حساسیت فوق العاده ای که اقدامات سپاه در خارج از کشور ایجاد کرده است، افزایش نفوذ سپاه در وزارت خارجه و یا واگذاری مدیریت مستقیم این وزارتخانه به سپاه، تنها میتواند مناسبات خارجی بحران زده جمهوری اسلامی را در وضعیتی دشوار تر قرار دهد.

پارس دیلی نیوز

مادر عماد بهاور: نمی‌خواهند پرونده تجدید نظر شود

عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی، که از دو سال پیش در زندان است دوران محکومیت ده ساله خود را همچنان در زندان اوین می‌گذراند و مقامات امنیتی با مرخصی و تجدید نظر در پرونده اش در دیوان عالی کشور تاکنون موافقت نکرده‌اند.رادیوفردا در گفت‌وگو با طاهره طاهریان، مادر عماد بهاور، در ابتدا از آخرین دیدار با پسرش پرسیده است.طاهره طاهریان: آخرین دیدار ما هفته گذشته به صورت کابینی بود. ما هر هفته روزهای دوشنبه ملاقات داریم و تقریبا ماهی یک بار هم ملاقات حضوری است. اما معمولا این مدت طولانی‌تر از یک ماه می‌شود، چون باید نامه بدهیم به دادستان و او موافقت کند و تا برویم نامه را بگیریم و بیاوریم بیش از یک ماه طول می‌کشد.

آیا امکان تماس تلفنی هم برای آقای بهاور فراهم است؟

نه، متاسفانه مدت‌هاست شاید در حدود یک سال که اینها تماس تلفنی ندارند و این بدترین مسئله است. مورد دیگر این که بعضی اوقات تعطیل رسمی به روز دوشنبه می‌افتد و ما ۱۵ روز کامل از عماد بی‌خبر می‌مانیم.

آقای عماد بهاور در زندان اوین به سر می‌برد؟

بله، او در بند ۳۵۰ زندان اوین است.

آیا توانستید موافقت مسئولان قضایی را برای مرخصی آقای بهاور جلب کنید؟

متاسفانه خیر. البته وقتی به مسئولان قضایی و دادستانی مراجعه کردم، گفتند آقای دادستان با مرخصی عماد موافقت کرده‌اند، اما گویا از وزارت اطلاعات استعلام گرفتند و آنها هنوز پاسخ نداده‌اند. حدود یک سال و نیمی که عماد در زندان بوده اصلا مرخصی نداشته است.

خانم طاهریان! وضعیت جسمی و روحی عماد بهاور چگونه است؟

خوشبختانه هم وضعیت جسمی و هم وضعیت روحی او خوب است و ظاهراً مشکلی ندارد. البته ما ظاهرش را که می‌بینیم مشکلی نیست، اما درونش را واقعا خبر نداریم. بالاخره زندان به طور قطع در روحیه این بچه‌ها بسیار موثر است، منتها برای این که ما زیاد ناراحت نشویم ظاهرشان را حفظ می‌کنند.

آقای بهاور به چند سال زندان محکوم شده است؟

متاسفانه به ده سال زندان محکوم شده است.

این حکم در دادگاه تجدید نظر به تایید رسیده است؟

بله، دادگاه تجدید نظر هم این ده سال را تایید کرد و ما هر چه تلاش کردیم دفاعیه او را برسانیم به دست قاضی دادگاه تجدید نظر تا بخواند، متاسفانه موفق نشدیم و قاضی خیلی با سرعت دادگاه را تشکیل داد و حکم را تایید کرد.

آیا خواسته‌ای از مسئولان قضایی کشور دارید؟

خواسته ما بررسی مجدد این حکم است، چون اصلا حق عماد این نیست و من همیشه این را گفته‌ام. به هر ارگان و مسئولی که می‌گوییم این بچه ده سال حکم دارد خودشان تعجب می‌کنند. چهار سال از این حکم برای عضویت در نهضت آزادی و پنج سال به خاطر جلسات با سران نهضت آزادی است. یعنی عملا ۹ سال از این ده سال به دلیل فعالیت در نهضت آزادی است و یک سال دیگر به اتهام تبانی علیه نظام. خودشان می‌دانند این حکم به خاطر لجبازی و بغضی بوده که با عماد داشتند.ما مجدداً درخواست تجدید نظر کرده‌ایم و موافقت کرده‌اند دوباره پرونده عماد را در دیوان عالی بررسی کنند، اما متاسفانه پرونده او را به دیوان عالی نمی‌فرستند. حتی از دادگاه شعبه ۱۵ پرونده را درخواست کرده‌اند، اما حدود سه ماه است که این پرونده را نفرستادند و من فکر می‌کنم نمی‌خواهند این پرونده تجدید نظر شود.ما از مسئولان می‌خواهیم حداقل برای یک بار هم که شده این پرونده را بررسی کنند و ببینند حکم ده سال زندان برای این جوان به‌حق بوده است. اگر واقعا به‌حق بوده ما حرفی نداریم، ولی خودشان هم می‌دانند ده سال زندان حق این بچه نیست.

منبع :رادیوفردا

واکنش شیرین عبادی به "افتضاح" خواندن گزارش احمد شهید : لاریجانی باید روزی در جایگاه متهم پاسخ دهد


بعد از گذشت پنج روز از انتشار گزارش مقطعی گزارشگر ویژه از وضعیت حقوق بشر ایران، رئیس دستگاه قضایی آن را "سخیف، ناصحیح و غیر مستند" خواند و نائب رئیس کمیته حقوق بشر مجلس نیز با "یکسویه" دانستن این گزارش گفت: "این کمیته پیگیر شکایت از احمد شهید توسط دستگاه قضایی است.به گزارش روز، شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در واکنش به این اظهارات به روز می‌گوید: "آقای لاریجانی تصور کرده‌اند دنیا مانند ایران بی‌حساب و کتاب است و هر کس که زور بیشتر و مقام بالاتری داشته باشد می‌تواند هر کاری که دلش خواست انجام دهد.ارائه گزارش احمد شهید به اعضای سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه ۲۷ مهر ماه، با واکنش بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا، آلمان، انگلیس، استرالیا روبرو شد. عموم این کشورها نسبت به وضعیت نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده اند.

شکایت از احمد شهید

احمد شهید، وزیر خارجه سابق مالدیو که خرداد ماه به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران انتخاب شد، روز شنبه هفته جاری اولین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را منتشر و با تاکید بر موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران، نگرانی خود را اعلام کرد.فروردین ماه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رأی داد. قطعنامه‌ای که حاصل ۲۲ رای موافق و ۷ رای مخالف در کنار ۱۴ رای ممتنع شرکت کنندگان در نشست این شورا در ژنو بود.این اولین بار بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل به تعیین گزارشگری ویژه برای ایران رای می‌داد؛ شورایی که از سال ۲۰۰۶ تشکیل شده است. پیش از آن و در سالیان گذشته سه نماینده وِیژه سازمان ملل در امور حقوق بشر برای ایران از سوی سازمان ملل تعیین شده بود.بعد از گذشت چند روزاز انتشار گزارش آقای شهید، دبیر و سخنگوی کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی جمهوری اسلامی، در اولین واکنش به انتشار این گزارش گفت: "این آمادگی وجود دارد که گزارش این فرد در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شود.به گزارش رسانه‌های دولتی نقوی حسینی به خبرنگاران گفته بود: "هنوز به ما مستنداتی نرسیده است. باید مستندات برسد. کمیته حقوق بشر مجلس باید به گزارش‌ها و استناداتی که برایش ارسال می‌شود رسیدگی کند. ما که نمی‌توانیم چمدانمان را‌برداریم و این در و آن در بزنیم که ببینیم کجا چه اتفاقی افتاده است.چند روز پس از این اظهارات اما"رئیس قوه قضاییه دادستان کل کشور و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه را مأمور کرد که پرونده ویژه‌ای را در قبال جنایت‌های آمریکا علیه ایران و علیه کشورهای اسلامی گشوده و آن را پیگیری کنند.آملی لاریجانی با "سخیف و ناصحیح و غیر مستند" خواندن این گزارش گفته است: "ما حقوق بشر املا شده از سوی غرب را نمی‌توانیم بپذیریم چرا که ما یک نظام دینی را پذیرفته‌ایم و از مبانی حقوق بشر اسلام هم قاطعانه و البته کاملاً عقلانی دفاع می‌کنیم.همزمان یک نماینده مجلس هم گفته است که گزارش اخیر گزارشگر سازمان ملل "یکسویه و تحت مدیریت صهیونیسم بین‌الملل" برای فشار به جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است.محمد کریم عابدی نماینده فردوس و طبس و نائب رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای نظامی ـ امنیتی، گفته است: "گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل وامدار رژیم صهیونیستی بوده و در جریان تهیه گزارش جعلی و یکسویه خود با منافقین که مستقیماً از سازمان سیا حقوق دریافت می‌کنند، همکاری کرده است.او همچنین این گزارش را "ایجاد شانتاژ تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی»" خوانده و گفته کمیته حقوق بشر مجلس پیگیر شکایت از احمد شهید توسط دستگاه قضایی است.

لاریجانی در جایگاه متهم

در مقابل این اظهارات، شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در مصاحبه با روز می‌گوید: "سخنان آقای لاریجانی من را به یاد این شعر زیبای فارسی می‌اندازد که می‌گوید: آینه چون نقش تو بنمود راست - خود شکن آئینه شکستن خطاست. او تصور کرده است دنیا مانند ایران بی‌حساب و کتاب است و هر کس که زور بیشتری داشته باشد و مقام بالاتری داشته باشد می‌تواند هر کاری که دلش بخواهد انجام دهد. ایشان نه تنها حق ندارند از آقای احمد شهید شکایت کنند بلکه باید به عنوان متهم روزی پاسخگوی این همه نقض حقوق بشر هم باشند.برنده ایرانی جایزه صلح نوبل می‌افزاید: "گزارش آقایی شهید کاملا مستند است. اما اینکه چرا تنها قسمتی از نقض حقوق بشر را گزارش کرده، به این دلیل است که ایران با ممانعت از ورود ایشان مانع شد تا او به صورت عینی به موارد مختلف نقض حقوق بشر در ایران بپردازد.به گفته خانم عبادی احمد شهید گفته اگر اجازه سفر به ایران را داشت می خواسته با خانواده "شهدای آزادی بعد از انتخابات" و همچنین زندانیان سیاسی دیدار کند و از این رو گزارش کاملتری ارائه دهد. اما مقامات جمهوری اسلامی پس از تعیین گزارشگر ویژه از صدور ویزا و اجازه ورود او به ایران جلوگیری کردند.زهره الهیان و محمد کریم عابدی دو نماینده اصولگرای مجلس، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه از جمله مقامات جمهوری اسلامی بودند که با ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران مخالفت کردند.شیرین عبادی می‌گوید: "دولت ایران مطابق معمول خلف وعده کرد و از صدور اجازه ورود گزارشگر به ایران جلوگیری نمود. اکنون آقای لاریجانی و سایر ناقضین حقوق بشر فریاد برآورده‌اند که این گزارش را قبول ندارند. من شک ندارم که گزارش آقای شهید کاملا حقیقت را بیان کرده؛ حتی وضعیت از آنچه در گزارش هم آمده بد‌تر هست. اما در گزارش‌های بعدی به مسائل بیشتری اشاره خواهد شد."

گزارش احمد شهید در سازمان ملل

واکنش‌های مختلف به گزارش مقعطی گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران در حالیست که گزارش او از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی به هنگام ارائه به اعضای سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه، ۲۷ مهر ماه، با تمجید بسیاری از کشور‌های عضو این سازمان و در برابر انتقاد نماینده جمهوری اسلامی روبرو شده است.به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، احمد شهید در این جلسه گفته با توجه به اینکه جمهوری اسلامی با وی همکاری نکرده‌، برای تنظیم گزارش اولیه‌اش، وقت کافی نداشته است.به گفته گزارشگر ویژه حقوق بشر با این حال چنین گزارشی با هدف بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران تهیه شده و این دستور کار دو نتیجه "مهم" در پی خواهد داشت: "اول اینکه این دستور فرصتی برای فهم بهتر وضعیت حقوق بشر در ایران فراهم می‌کند. دوم اینکه فرصتی برای بررسی چالش‌های حقوق بشر فراهم می‌کند.نماینده آلمان در سازمان ملل متحد با "مثبت" ارزیابی کردن گزارش احمد شهید گفته است که وضعیت حقوق بشر درایران "رو به وخامت" است و جمهوری اسلامی به نادیده گرفتن قوانین بین المللی ادامه می‌دهد.نماینده آمریکا هم در جلسه روز چهارشنبه سازمان ملل با تقدیر از این گزارش تاکید کرده که مهم‌ترین مساله حقوق بشر در ایران قوه قضاییه، و مساله اعدام در نبود رویه‌های قضایی مناسب است.نماینده اتحادیه اروپا هم با ابراز نگرانی شدید از وضعیت حقوق بشر در ایران به گزارشگر ویژه گفته باید به وضعیت میرحسین موسوی و کروبی هم توجه کرد.نمایندگان انگلیس، کانادا، مالدیو، سوئیس و نیوزلند نیز از جمله کشورهایی بودند که از ممانعت جمهوری اسلامی از ورود آقای احمد شهید و همچنین نقض فزاینده حقوق بشر در ایران انتقاد کردند.گفتنی است نماینده جمهوری اسلامی در این جلسه با انتقاد از گزارش احمد شهید، خطاب به آمریکا و انگلیس گفته است که آن‌ها بهتر است به جای ایران به وضعیت داخلی کشورهای خود و همچنین آنچه او "کشتار میلیون‌ها نفر در سراسر جهان" خوانده رسیدگی کنند.

منبع : روز

دوشنبه اول هرماه به نام یکی از شهدای سبز

سید مصطفی تاجزاده درتازه ترین مصاحبه خود پیشنهاد کرده است تا هم وطنان عزیز برای نشان دادن اعتراض خود و در کنار فعالیت های دیگر، ضمن نامگذاری اولین دوشنبه هر ماه به اسم یک شهید جنبش سبز، آن روز را روزه بگیرند و یا دست به اعتصاب غذا بزنند و گزارش آن را نیز در شبکه های اینترنتی منعکس کنند.

این زندانی سیاسی پیشنهاد خود را اینگونه مطرح میکند:

هم وطنان عزیز برای نشان دادن اعتراض خود به اقدام غیرقانونی حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و نیز محکومیت احکام غیرقانونی و غیرعادلانه علیه فعالان سیاسی، انتخاباتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری و اعلام هم بستگی با همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در کنار فعالیت های دیگر، اولین دوشنبه هر ماه را روزه بگیرند و یا دست به اعتصاب غذا بزنند. هنگام غروب نیز در هر محل و مرکز در دسترس، از خوابگاه ها و کوی دانشگاه تا مسجد و تکیه و رستوران و حتی در دفاتر و منازل دور هم جمع شوند و به تبادل اخبار و گفت و گو درباره اوضاع ایران و منطقه و جهان بپردازند. گزارش آن را نیز البته با رعایت جنبه های احتیاطی و امنیتی در شبکه های اینترنتی منعکس کنند تا این حرکت به تدریج عمومی شود و هر ماه تعداد بیشتری در آن مشارکت کنند.این فعال سیاسی که در اعتراض به نقض حقوق خود از بیستم آبان ماه سال گذشته روزه دار است، با اعلام این که اقدام پیشنهادی نافی هیچ حرکت و تلاش فردی و گروهی دیگری برای اعتراض به اقدام های غیرقانونی حزب پادگانی نیست، گفت: چه به جاست که هر دوشنبه اول هرماه به اسم یک شهید جنبش سبز نام گذاری شود. برای مثال دوشنبه هفتم آذرماه را که می تواند آغاز این حرکت اعتراضی، روزه یا اعتصاب غذای یک روزه، باشد، به نام «نداآقاسلطان» بخوانیم و در دوشنبه پنجم دی ماه خاطره «سهراب اعرابی» را گرامی بداریم و این روند را به نام شهید “سید علی موسوی” و سایر شهدا ادامه دهیم.تاج زاده هم چنین گفته است: اقتدارگراها از هیچ مسأله ای به اندازه اجتماعات مدنی و مسالمت آمیز منتقدان هراس ندارند. بنابرین باید فرصت را برای دور هم نشستن و بحث کردن و انتشار اخبار این نشست ها، مغتنم بشماریم و دیوار هراس را فروبریزیم. اگر جوانان ایران زمین، اعم از دختر و پسر و همه شهروندان آگاه اراده کنند و جمع های کوچک و بزرگ، بسته به شرایط و امکانات تشکیل دهند و عملا در محکومیت رفتارهای غیرقانونی اقتدارگراها بکوشند، اطمینان دارم که جناح حاکم زودتر از آن چه تصور می رود، عقب خواهد نشست و امکان بهره مندی همه ایرانیان از حقوق خویش و نیز تحقق آرمان های آنان را فراهم خواهد کرد.



تحول سبز

۱۳۹۰ مهر ۳۰, شنبه

ضرغامی به خامنه ای: نترس! مردم پشت تو هستند+عکس

پس از فرو افتادن رژیم قذافی و آن سرنوشت تلخ وی، و در آستانه فروپاشی رژیم بشار اسد که احتمالاً سرنوشتی بهتر از دیکتاتور لیبی نخواهد داشت، سران حکومت ایران به هراس بسیار دچار شده و بیم دارند که علی خامنه ای و دار و دسته اش نیز به همین سرنوشت دچار شوند.ولی عزت الله ضرغامی، رییس دستگاه تبلیغاتی رادیو و تلویزیون دولتی ایران، برای دلگرمی اربابان خود، وعده داد که نباید بترسند، زیرا به گفته او، مردم ایران همچنان پشت سر سرکردگان حکومت ایستاده اند.
دلیل ضرغامی؟ او به مراسم استقبال سازماندهی شده از علی خامنه ای در کرمانشاه استناد کرد و گفت: حماسه کرمانشاه، پاسخ دندان شکن ملت ایران به یاوه گویی های استکبار است.به آقای عزت الله ضرغامی یادآوری کنیم که صدام حسین نیز می توانست یک میلیون نفر را به خیابان بیآورد.قذافی نیز صدها هزار نفر را به میدان می کشید و حالا بشار اسد نیز در آخرین نمایش ساختگی حمایت مردم از رژیم، صدها هزار نفر را در یک مکان جمع کرد.ولی دیدید عاقبت آن دو چه شد؟ و فردا خواهید دید که سرنوشت این یکی نیز چه خواهد شد!





رادیواسرائیل


نوشته ای از رضا صالحی

احضار، بازجویی و پرونده سازی جدید برای زندانیان سیاسی امضا کننده بیانیه اعتراض به حبس همراهان جنبش سبز

تعدادی از زندانیان سیاسی امضا کننده بیانیه ی اعتراض به حصر غیرقانونی همراهان جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی به دادسرای اوین احضار شدند.این زندانیان سیاسی که به مناسبت دویستمین روز زندان خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان بیانیه ای نوشته و به این روند غیر قانونی اعتراض کرده بودند هفته گذشته با احضار به دادسرای اوین بازجویی وتفهیم اتهام شده و مسوولان این دادسرا گفتند برای آنان پرونده های قضایی جدیدی گشوده خواهد شد.
۳۳ زندانی سیاسی به مناسبت دویستمین روز حصر رهبران جنبش سبز با صدور بیانیه ای از داخل زندان از حاکمیت خواسته بودند تا به این حصر ظالمانه پایان دهند .در چند ماهه اخیر احضار و تهدید زندانیان سیاسی به یکی از روندهای متداول سیستم قضایی ایران تبدیل شده است و حتی اگر زندانی در مورد مظالمی که بر او رفته نیز نامه ای بنویسد، این شکایت کننده است که مورد بازخواست مقامات قضایی قرار می گیرد و نه کسی که مورد شکایت قرار گرفته و ظلم روا داشته است.آنها همچنین در این بیانیه، حبس رهبران جنبش سبز را ظالمانه و غیرقانونی دانسته و نوشته بودند:« ما زندانیان سیاسی امضاکننده‌ی این بیانیه ضمن محکوم کردن بازداشت غیرقانونی رهبران جنبش سبز که بیش از هرچیز به عملیات آدم‌ربایی و گروگان‌گیری شباهت دارد، اعلام می‌داریم راهی که می‌تواند به خروج کشور از بحران فزاینده‌ی فعلی کمک کند و مانع از تحمیل هزینه‌های بیشتر به منافع ملی شود، پایان بخشیدن به حبس ظالمانه‌ی آقایان موسوی و کروبی است.» در میان امضا کنندگان این بیانیه، اسامی زندانیانی سیاسی از طیف‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، ادوار تحکیم وحدت، نهضت آزادی و نیروهای ملی-مذهبی، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشری و نزدیکان به میر حسین موسوی دیده می‌شدند.



خبرنگار کلمه

خامنه‌ای جنایتکار، یکی دیگر از فرزندان ایران را به قتل رساند

  ماشین کشتار جاعش، امسال زودتر از هر سال دیگه‌ای شروع بکار کرد! اولین قربانی توحش بی‌پایان پاسداران ضحاک، سارا تبریزی شهروند ۲۰ ساله‌ای بود...