۱۳۹۰ فروردین ۱۹, جمعه

هلی کوپتری برای نجات زهرا بهرامی فرستاده نشد

ژورنالیست وجامعه شناس مترقی هلندی،هرمان فاوشه، درمقاله ای درروزنامه معتبر، ان.آر سی. با عنوان " هیچ هلی کوپتری برای نجات زهرا بهرامی فرستاده نشد" از دولت هلند بشدت انتقاد کرده است. دراین مقاله او مقایسه ای میان دو مسئله که اوآنرا رفتاراشتباه دیپلماتیک می نامد انجام داده، معضل اول داستان زهرا بهرامی شهروند ایرانی تبار هلندی است. اودوماه پیش در تهران دریک دادگاه فرمایشی با اتهاماتی از قبیل قاچاق مواد مخدر، ارتباط با گروههای تروریستی و تهمت زدن به دولت محاکمه و اعدام شد. اما موضوع دوم عملیات نیروی دریای در فرستادن یک هلی کوپتر برای انتقال یک مهندس هلندی از لیبی بود. این عملیات شکت خورد و سه هلندی نظامی دستگیرو مدتی در لیبی زندانی و بالاخره آزاد شدند.

خوابم نمی برد

این دو موضوع باعت تشکیل جلسات فوق العاده در پارلمان هلند شدند. به گفته این نویسنده در مورد زهرا بهرامی وزیرخارجه هلند یوری روزنتال اذعان دارد که ازتمام امکاناتش برای نجات زهرا استفاده نکرده است. وبه همین علت هم پریشان و بی خواب شده بود. اما او دلیلی برای استعفا نداشت. والبته پارلمان هم وزیرش را اعدام نکرد. سر و ته موضوع با این حرف که اشتباهی رخ داده و خوب حواست را جمع کن که تکرار نشود، به هم آمد.

به موقع جنبیدن

هرمان فاوشه در ادامه می نویسد: " این عملکرد بی بو و خاصیت بعد ازجلسه پارلمان در مورد عملیات هلی کوپتر در لیبی بیشتر آشکار می شود. در بخشی از دفاعیات دولت در توجیه این عملیات به این موضوع اشاره می شود که هلند باید همیشه برای نجات شهروندانی که جانشان دریک رژیم دیکتاتوری درخطراست، فورا اقدام کند. اما البته در مورد زهرا بهرامی تا این حد جلو نرفتند. فرستادن یک هلی کوپتر برای نجات او بدون شک اغراق آمیز بود، اما یک گفتگو با منوچهر متکی که درآن زمان وزیر خارجه ایران بود خرجی نداشت. اما حتی این کار هم انجام نشد."

سوختگیری هواپیمای متکی

متکی وزیر امورخارجه وقت ایران در حال آمدن به یک کنفرانس بین المللی در لاهه بود، موقعیت مناسبی که در مورد زهرا بهرامی با او صحبت شود. اما هلند بخاطررعایت تحریم های بین المللی علیه ایران نمی خواست اجازه سوخت گیری به هواپیمای او بدهد. سفیرهلند در تهران می بایست به منوچهر متکی اطلاع دهد که او باید با یک پرواز یکسره با ک .ال. ام و یا ایران ایر به هلند بیاید چون اجازه سوختگیری برای برگشت به هواپیمای دولتی ایران داده نخواهد شد. نتیجه آنکه متکی به هلند نیامد. و روزنتال وزیر امور خارجه هلند حتی به این فکر نیافتاد که با او تلفنی صحبت کند.

اقرار به اشتباه

" و به همین دلیل زندگی یک شهروند هلندی به بازی گرفته شد و به حال خود رها شد. اما آن دو نفر در لیبی که اصلا جانشان هم در خطر نبود می بایست با هلی کوپتر نجات داده شوند. در هردو این موارد دولت هلند با اکراه و تحت فشارشدید مجبورشد که به این اشتباهات سیاسی اعتراف کند. "

نویسنده در آخر مقاله اش نتیجه گیری دردناکی کرده: " اگر در لیبی یک رقصنده با دونوع ملیت می بایست نجات داده می شد ودر تهران یک مهندس مو بلوند که برای یک شرکت هلندی کار می کرد هم آیا ماجرا به همین منوال پیش می رفت؟!

عصر هلند 
 

هیچ نظری موجود نیست:

خامنه‌ای جنایتکار، یکی دیگر از فرزندان ایران را به قتل رساند

  ماشین کشتار جاعش، امسال زودتر از هر سال دیگه‌ای شروع بکار کرد! اولین قربانی توحش بی‌پایان پاسداران ضحاک، سارا تبریزی شهروند ۲۰ ساله‌ای بود...